Første steg
11.12.2018
Barnehageansatte bør få mer kunnskap om barn med spesielle behov og samarbeide mer med spesialpedagoger, for å gi barna barnehagetilbudet de har krav på.
Denne artikkelen handler om barnehagelærerens oppgaver, rolle og kompetanse i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Artikkelen bygger på et notat utarbeidet for ekspertgruppen for barnehagelærerrollen, og kommer med noen anbefalinger om hvordan det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen bør være.
TILPASSES BARNAS BEHOV
Barn med særskilte behov har rett til spesialpedagogisk hjelp ifølge barnehagelovens (bhl.) § 19. Barn med særskilte behov kan være barn med individuell rett til spesialpedagogisk hjelp (bhl. § 19a) og barn uten vedtak men som har behov for tilrettelegging.
Spesialpedagogisk hjelp kan være trening og stimulering på spesifikke områder, eller støtte til de som jobber i barnehagen (Udir, 2018a). Tilrettelegging kan være endring av bygg, støtte til utstyr, ekstra bemanning eller opplæring (Udir, 2018b).
Det allmennpedagogiske tilbudet skal tilpasses alle barns behov og forutsetninger, også når barn har behov for ekstra støtte i korte, eller lengre perioder. Barnehagelæreren har ansvar for utviklings- og læringsfremmende aktiviteter som gir alle barn et inkluderende og likeverdig tilbud (Udir., 2017, s. 15 & 40). Foreldresamarbeid skal ivaretas i alt pedagogisk arbeid (bhl. § 1).
SAMARBEID MED PPT
For at barn skal få et tilbud som er til det beste for deres oppvekst og utvikling kreves det et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. For barnehagelærerne er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) den mest sentrale aktøren å samarbeide med om barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Trenger barnet mer utredning, eller andre tiltak enn barnehagen kan gi innen sitt ordinære tilbud, må barnehagen i samråd med foresatte vurdere å henvise barnet til PPT. Det er PPT som er sakkyndig instans og kan samarbeide med barnehage og foreldrene om det er aktuelt med spesialpedagogis
Gå til medietTILPASSES BARNAS BEHOV
Barn med særskilte behov har rett til spesialpedagogisk hjelp ifølge barnehagelovens (bhl.) § 19. Barn med særskilte behov kan være barn med individuell rett til spesialpedagogisk hjelp (bhl. § 19a) og barn uten vedtak men som har behov for tilrettelegging.
Spesialpedagogisk hjelp kan være trening og stimulering på spesifikke områder, eller støtte til de som jobber i barnehagen (Udir, 2018a). Tilrettelegging kan være endring av bygg, støtte til utstyr, ekstra bemanning eller opplæring (Udir, 2018b).
Det allmennpedagogiske tilbudet skal tilpasses alle barns behov og forutsetninger, også når barn har behov for ekstra støtte i korte, eller lengre perioder. Barnehagelæreren har ansvar for utviklings- og læringsfremmende aktiviteter som gir alle barn et inkluderende og likeverdig tilbud (Udir., 2017, s. 15 & 40). Foreldresamarbeid skal ivaretas i alt pedagogisk arbeid (bhl. § 1).
SAMARBEID MED PPT
For at barn skal få et tilbud som er til det beste for deres oppvekst og utvikling kreves det et tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. For barnehagelærerne er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) den mest sentrale aktøren å samarbeide med om barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Trenger barnet mer utredning, eller andre tiltak enn barnehagen kan gi innen sitt ordinære tilbud, må barnehagen i samråd med foresatte vurdere å henvise barnet til PPT. Det er PPT som er sakkyndig instans og kan samarbeide med barnehage og foreldrene om det er aktuelt med spesialpedagogis