Imellom det jeg skriver nå og det jeg skrev da, har jeg lest mange gode tanker og meninger rundt barn, barnehage og de ansatte i barnehagen.
Det er likevel noe som undrer meg, og det er at det enten står om pedagoger eller assistenter. Det står gjerne skrevet om pedagogens betydning for kvalitet i barnehagen, eller assistentens betydning for barna i barnehagen.
For ikke veldig lenge siden leste jeg et stykke der en pedagog berømmer assistentene (som jeg heretter omtaler som pedagogiske medarbeidere, det er det de er i vår barnehage i alle fall), at de er mest sammen med barna og derfor betyr mest for barna. Jeg undrer meg. I mine øyne undergraver pedagogen seg selv og sin pedagogiske utdanning i forhold den pedagogiske medarbeideren.
Det er nok slik at pedagogene er færre timer sammen med barn, men betyr det da at de pedagogiske medarbeiderne har mer betydning for barna likevel? Eller at pedagogen har utdanning, så den betyr mer for kvaliteten for barna enn en pedagogisk medarbeider? Var det ikke Ole Brum som sa: «Ja takk, begge deler!»
Jeg mener at barnehagelærere og de som jobber som pedagogiske medarbeidere, sammen har det som s