AddToAny

Barnehagelærere og assistenter - vi utfyller hverandre

Barnehagelærere og assistenter - vi utfyller hverandre
«Jeg mener at barnehagelærere og pedagogiske medarbeidere, til sammen har det som skaper kvalitet for barna i barnehagen,» skriver Nina Hermanrud.
For nesten ett år siden hadde jeg et lite innlegg på barnehage.no der jeg skriver at barnehagen ikke er for hvem som helst. Det er ikke tilfeldige personer som kan jobbe i barnehage, det er helt spesielle folk som kan jobbe med barn.

Imellom det jeg skriver nå og det jeg skrev da, har jeg lest mange gode tanker og meninger rundt barn, barnehage og de ansatte i barnehagen.

Det er likevel noe som undrer meg, og det er at det enten står om pedagoger eller assistenter. Det står gjerne skrevet om pedagogens betydning for kvalitet i barnehagen, eller assistentens betydning for barna i barnehagen.

For ikke veldig lenge siden leste jeg et stykke der en pedagog berømmer assistentene (som jeg heretter omtaler som pedagogiske medarbeidere, det er det de er i vår barnehage i alle fall), at de er mest sammen med barna og derfor betyr mest for barna. Jeg undrer meg. I mine øyne undergraver pedagogen seg selv og sin pedagogiske utdanning i forhold den pedagogiske medarbeideren.

Det er nok slik at pedagogene er færre timer sammen med barn, men betyr det da at de pedagogiske medarbeiderne har mer betydning for barna likevel? Eller at pedagogen har utdanning, så den betyr mer for kvaliteten for barna enn en pedagogisk medarbeider? Var det ikke Ole Brum som sa: «Ja takk, begge deler!»

Jeg mener at barnehagelærere og de som jobber som pedagogiske medarbeidere, sammen har det som s

Les mer

Flere saker fra barnehage.no

Ifølge en ny rapport fra Institutt for samfunnsforskning øker barnehagebruken blant familier med lav inntekt når prisen reduseres.
barnehage.no 24.06.2019
Skoie gårdsbarnehage er godt likt av foreldre og barn, men nå kan det bli slutt på driften.
barnehage.no 21.06.2019
«I møte med motstandere av private barnehager, hører jeg ofte at de store konsernene dreper mangfoldet og at alle tvinges til å være helt lik.
barnehage.no 20.06.2019
Barns tilhørighet, språkarbeid i barnehagen og bruk av e-bøker er blant temaene det forskes på ved det nye senteret for barnehageforskning, Filiorum.
barnehage.no 19.06.2019
Nye ansettelsesrutiner i Espira skapte et visst oppstyr da de ble kjent i mai. Vi har snakket med flere om ansettelsespolitikken i de store kjedene.
barnehage.no 17.06.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt