Første steg
01.10.2021
Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier.
Denne artikkelen er basert på funn fra to nye forskningsartikler der vi har undersøkt hvor treffsikker barnehageansattes «magefølelse» er, rent statistisk, når det gjelder å oppdage barn som har psykososiale vansker. Funnene viser at ansatte er godt i stand til å oppdage barn som trenger tidlig innsats, men også at de er mer treffsikre for noen grupper barn enn andre.
BAKGRUNN
Rundt 15-20 prosent av norske barn har symptomer på psykiske vansker (Skogen et al., 2014), og 7 prosent av 4-åringene oppfyller de diagnostiske kriteriene for en barnepsykiatrisk lidelse (Wichstrøm et al., 2012). Selv om barn i barnehagealder viser omtrent samme forekomst av psykiske vansker som eldre barn (Drugli & Stensen, 2019), blir barn i barnehagealder i langt mindre grad oppdaget, henvist og hjulpet med sine vansker sammenlignet med barn i skolealder. For eksempel mottar bare 10 prosent av norske 4-åringer med store psykososiale vansker hjelp fra hjelpetjenester (Wichstrøm et al., 2014).
I Norge går nesten alle barn i barnehagen, og de tilbringer et betydelig antall timer i løpet av uken sammen med barnehageansatte. Dette gjør barnehagen til en unik arena til å oppdage barn med psykiske vansker på et tidlig tidspunkt. Det er godt dokumentert at tidlig avdekking av risiko og tidlig innsats er viktig for å fremme positiv utvikling hos sårbare barn (Heckman, 2019). Rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017) fastslår at barnehageansatte har et ansvar for å følge opp eventuelle bekymringer de måtte ha om barns utvikling. Det forutsetter at barnehageansatte kan mye om normalutvikling, og at de har gode verktøy for å oppdage barn som strever.
OM FORSKNINGEN
I to nylige publiserte artikler (Stensen et al., 2021a; Stensen et al., 2021b) basert på prosjektet Barn i Mid
Gå til medietBAKGRUNN
Rundt 15-20 prosent av norske barn har symptomer på psykiske vansker (Skogen et al., 2014), og 7 prosent av 4-åringene oppfyller de diagnostiske kriteriene for en barnepsykiatrisk lidelse (Wichstrøm et al., 2012). Selv om barn i barnehagealder viser omtrent samme forekomst av psykiske vansker som eldre barn (Drugli & Stensen, 2019), blir barn i barnehagealder i langt mindre grad oppdaget, henvist og hjulpet med sine vansker sammenlignet med barn i skolealder. For eksempel mottar bare 10 prosent av norske 4-åringer med store psykososiale vansker hjelp fra hjelpetjenester (Wichstrøm et al., 2014).
I Norge går nesten alle barn i barnehagen, og de tilbringer et betydelig antall timer i løpet av uken sammen med barnehageansatte. Dette gjør barnehagen til en unik arena til å oppdage barn med psykiske vansker på et tidlig tidspunkt. Det er godt dokumentert at tidlig avdekking av risiko og tidlig innsats er viktig for å fremme positiv utvikling hos sårbare barn (Heckman, 2019). Rammeplanen (Utdanningsdirektoratet, 2017) fastslår at barnehageansatte har et ansvar for å følge opp eventuelle bekymringer de måtte ha om barns utvikling. Det forutsetter at barnehageansatte kan mye om normalutvikling, og at de har gode verktøy for å oppdage barn som strever.
OM FORSKNINGEN
I to nylige publiserte artikler (Stensen et al., 2021a; Stensen et al., 2021b) basert på prosjektet Barn i Mid