AddToAny

- Barnehage-lærere må vite forskjellen på diagnose og opp-dragelse

- Barnehage-lærere må vite forskjellen på diagnose og opp-dragelse
- Vi må lære oss å forstå barns signaler og vite når det er aktuelt å stille en diagnose og når det primært handler om oppdragelse og pedagogikk, sier hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.
Av: Trine Jonassen

Ann-Elisabeth Knudsen er dansk forfatter, psykolog, hjerneforsker og en populær foredragsholder. Under konferansen Livsmestring og helse i barnehagen i regi av Utviklingsforum og Tromsø kommune, stilte hun det klassiske spørsmålet; født sånn eller blitt sånn?

For hvordan vet vi om det er ADHD, traumer, autisme, fødselsskader eller oppveksten det skorter på?

Dette er utgangspunktet for Knudsens siste bok Diagnose eller opdragelse - Børn med alle slags hjerner som gis ut på Gyldendal forlag i vår, hvor forfatteren stiller spørsmål som; har et barn som foretrekker å leke alene Asperger syndrom eller andre diagnoser? Er dette bare en umoden femåring eller har barnet en skjult dysfunksjon?

Svært premature et nytt fenomen

Hvorfor dette er så viktig å vite?

- Fordi alle hjerner kan påvirkes, men ikke på samme måte, forklarer Knudsen og fortsetter:

- I dag redder vi premature barn som ikke ville ha overlevd for ti og 20 år siden. I barnehagen er dette viktig. Vi vet at det er noe med dem, men vi har ingen diagnose, for dette er et nytt fenomen, sier Knudsen.

Liker ikke kompetansemål

- Om leseområdet er skadet, nytter det ikke med mer lesing. Da trenger vi musikk, rim og regler, kross- og finmotoriske øvelser. Også så til slutt lesing! For å hjelpe barnet til å utvikle seg, må vi gå via velfungerende områder i hjernen for å hjelpe det skadde området.

Hjerneforskeren er ikke særlig glad i kompetansehjul og læringsmål. For slik mener hun at barns hjerner ikke fungerer. De vokser i rykk og napp og vi kan ikke forlange

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt