Ann-Elisabeth Knudsen er dansk forfatter, psykolog, hjerneforsker og en populær foredragsholder. Under konferansen Livsmestring og helse i barnehagen i regi av Utviklingsforum og Tromsø kommune, stilte hun det klassiske spørsmålet; født sånn eller blitt sånn?
For hvordan vet vi om det er ADHD, traumer, autisme, fødselsskader eller oppveksten det skorter på?
Dette er utgangspunktet for Knudsens siste bok Diagnose eller opdragelse - Børn med alle slags hjerner som gis ut på Gyldendal forlag i vår, hvor forfatteren stiller spørsmål som; har et barn som foretrekker å leke alene Asperger syndrom eller andre diagnoser? Er dette bare en umoden femåring eller har barnet en skjult dysfunksjon?
Svært premature et nytt fenomen
Hvorfor dette er så viktig å vite?
- Fordi alle hjerner kan påvirkes, men ikke på samme måte, forklarer Knudsen og fortsetter:
- I dag redder vi premature barn som ikke ville ha overlevd for ti og 20 år siden. I barnehagen er dette viktig. Vi vet at det er noe med dem, men vi har ingen diagnose, for dette er et nytt fenomen, sier Knudsen.
Liker ikke kompetansemål
- Om leseområdet er skadet, nytter det ikke med mer lesing. Da trenger vi musikk, rim og regler, kross- og finmotoriske øvelser. Også så til slutt lesing! For å hjelpe barnet til å utvikle seg, må vi gå via velfungerende områder i hjernen for å hjelpe det skadde området.
Hjerneforskeren er ikke særlig glad i kompetansehjul og læringsmål. For slik mener hun at barns hjerner ikke fungerer. De vokser i rykk og napp og vi kan ikke forlange