Første steg
28.01.2017
Barn trenger både vertikale og horisontale relasjoner, men hva skiller dem?
runnelementene i sunne relasjoner mellom mennesker er trygghet, tillit og respekt. Teoretisk kan vi si at vi har to grunnleggende forskjellige relasjoner: den vertikale og den horisontale. Eksempler på
den vertikale relasjonen er relasjonen mellom foreldre og barn, mellom pedagog og barn/elev/ student eller mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Eksempler på horisontale relasjoner er forholdet mellom kjærester eller ektefeller, mellom arbeidskolleger, mellom søsken, mellom venner eller mellom jevnaldrende, for eksempel i barns egen leikekultur (Selmer-Olsen 1990). De horisontale og de vertikale relasjonene har svært forskjellige kjennetegn. Forskjellen mellom dem kan hjelpe oss å sortere i våre refleksjoner rundt praksis.
VERTIKALE RELASJONER
Den vertikale relasjonen har fokus på makt. Her er det en som har makt og en som ikke har makt. Slik skal det også være. Voksne har ansvar for barn. Arbeidsgiveren bestemmer. Læreren setter karakterer og skal ta ledelse i undervisningssituasjonen. Idealet er at den som har makt skal sørge for trygghet og begrense risiko for den som ikke har makt.
Med makt følger ansvar. Men den vertikale relasjonen har også mørkere versjoner som for eksempel å sitte i fengsel eller på andre måter å oppleve avmakt. Avmakt kan beskrives ved at en maktperson får en person til å føle seg maktesløs, eller til å gjøre eller være
Gå til medietden vertikale relasjonen er relasjonen mellom foreldre og barn, mellom pedagog og barn/elev/ student eller mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Eksempler på horisontale relasjoner er forholdet mellom kjærester eller ektefeller, mellom arbeidskolleger, mellom søsken, mellom venner eller mellom jevnaldrende, for eksempel i barns egen leikekultur (Selmer-Olsen 1990). De horisontale og de vertikale relasjonene har svært forskjellige kjennetegn. Forskjellen mellom dem kan hjelpe oss å sortere i våre refleksjoner rundt praksis.
VERTIKALE RELASJONER
Den vertikale relasjonen har fokus på makt. Her er det en som har makt og en som ikke har makt. Slik skal det også være. Voksne har ansvar for barn. Arbeidsgiveren bestemmer. Læreren setter karakterer og skal ta ledelse i undervisningssituasjonen. Idealet er at den som har makt skal sørge for trygghet og begrense risiko for den som ikke har makt.
Med makt følger ansvar. Men den vertikale relasjonen har også mørkere versjoner som for eksempel å sitte i fengsel eller på andre måter å oppleve avmakt. Avmakt kan beskrives ved at en maktperson får en person til å føle seg maktesløs, eller til å gjøre eller være