AddToAny

BANK I BORDET

BANK I BORDET
Benedicte Schilbred Fasmer (51) har kommet seg til topps innen børs og finans, som styreleder på Oslo Børs og konserndirektør i DNB. - At jeg er kvinne, har aldri vært en hindring i min karriere. Men jeg var heldig med timingen, sier hun.
BENEDICTE SCHILBRED Fasmer vokste opp i Bergen, som eldst av tre søstre.

- Jeg er født i Sandviken, og senere flyttet vi til Fana. Nå bor jeg i Alvøen og pendler til Oslo, sier 51-åringen.

Moren var bibliotekar, mens faren var professor i petroleumsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH). Eldstedatteren fikk ofte være med pappa på jobb, hvor hun ble plassert i hullkortrommet. Her foregikk datidens mest avanserte form for elektronisk databehandling, med hullete kort i gult og rosa som ble matet inn i en stor maskin.

- Jeg ble flasket opp på Handelshøyskolen og hadde lyst til å gå der selv. Men da jeg ble 18, ble jeg usikker på om det faktisk var det jeg ville likevel, sier hun.

Dermed reiste hun i stedet til Oslo og jobbet som oppgjørsmedarbeider i fondsavdelingen i DnC. Da banken skjønte at den unge bergenserinnen behersket fransk og engelsk, ble hun forfremmet til å jobbe med oppgjøret for utenlandske kunder. Det ble starten på en lang og innholdsrik karriere innen bank og finans.



EN AV GUTTA

Halvannet år senere satte hun kursen mot Paris, hvor hun jobbet som trainee i Société de Banque Occidentale.

- Jeg fikk være med på gulvet på børsen i Paris, hvor handelen foregikk i såkalte pitter. Meglerne kastet fra seg lapper med hva de hadde handlet, på gulvet. Min oppgave som runner var å plukke opp disse sluttsedlene og løpe inn i en slags telefonkiosk og bekrefte hvilken handel som var foretatt til hvilken pris, for de nordiske kundene. Av flere hundre meglere og runnere på gulvet var jeg én av tre damer. De bare refere
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt