Aksel kunne fortelle at det var bestefar til Christian, Knut Baardseth, som kjøpte denne ny, for over 40 år siden. Den gangen var den topp moderne og hadde egenskaper få, om noen, kunne måle seg med. Rett og slett en framtidsvisjon, sammensatt av tyske ingeniører.
Trac-konseptet vekkes- Deutz-Fahr Intrac ble unnfanget tidlig på 70-tallet. Tanken var å skape en traktor med gunstig vektoverføring, tre montasjepunkter for redskaper og ikke minst overlegen sikt, kan Aksel fortelle.
- Målet var rett og slett å skape en traktor der funksjon ble satt foran design, noe som dessverre ikke er vanlig på så mange moderne traktorer, sukker Aksel.
Det var flere tyske aktører som jobbet med «trac»-konseptene på denne tida. Blant annet snekret Mercedes på sine planer om en MB Trac, som på mange måter var både likt og ulikt Intrac-konseptet. Mercedes hadde hatt sin Unimog siden tidlig på 50-tallet, og selv om den ble markedsført som en arbeidsmaskin til landbruket, vil nok ettertida hevde at behovene for en jeep-farkost til bruk i Forsvaret, var vel så viktig.
Dette var ikke helt greit i Tyskland på 50-tallet, for noe særlig forsvar ville ikke seierherrene etter andre verdenskrig at tyskerne skulle inneha. Altså ble den offisielle mottakeren av kjøretøyene for Mercedes sin del, landbruket, noe de ytterligere ville perfeksjonere ved å introdusere MB Trac. Fendt sine redskapsbærere i GTA-serien som ble lansert i 1984, og ikke minst Fendt Xylon som ble lansert på midten av 1990-tallet, lå fortsatt mange år inn i framtida, mens ingeniørene hos Klöckner-Humboldt-Deutz altså jobbet på høygir med å utvikle sin Intrac.
ULM - universal landbruksmaskinProsjektet hos Deutz-Fahr fikk det litt kryptiske navnet ULM, som sto for «Universal Lantbau Maschine». Den skulle ha luftkjølt Deutz-motor, fire like hjul, luftfjæ