Magma
18.08.2020
- I løpet av året blir Ruters transport fossilfri, men selskapet sikter høyere og har lagt åtte av FNs bærekraftsmål til grunn for visjon og strategi. For miljøsjef Frode Hvattum stopper ikke bærekraftengasjementet på første holdeplass.
Mange tenker nok at Ruter er bærekraftig og miljøvennlig i seg selv, siden selskapets forretningsmål er at folk skal reise kollektivt fremfor å bruke bilen. Over én million reiser hver dag med selskapets busser, trikker, t-baner eller båter i Oslo-området.
- Det stemmer, men derfor er det enda viktigere å være bevisst på bærekraft som driver og effekten av det vi gjør. Jo mer man påvirker samfunnet i bærekraftig retning, desto viktigere blir alt man gjør innenfor bærekraft. For Ruter handler bærekraft i dag både om klima og miljø, sosiale forhold og økonomisk utvikling, sier Frode Hvattum, som er faglig ansvarlig for strategi, miljø og bærekraft i Ruter.
Siviløkonomen har jobbet med bærekraft i Ruter siden 2016 og har blant annet vært delaktig i at Ruter har implementert åtte av FNs bærekraftsmål i sin nye visjon og strategi.
- Vi valgte ut mål vi mener er særlig relevante for vår virksomhet. Hensikten har vært å gjøre alle ansatte mer bevisst på hva Ruter kan bidra med for å løse viktige samfunnsutfordringer, fortsetter Hvattum. BÆREKRAFTIG BEVEGELSESFRIHET
Målene har resultert i den nye visjonen bærekraftig bevegelsesfrihet.
- Vi skal produsere bærekraftig bevegelse som gir helsegevinster og bedre miljø og luftkvalitet. Derfor heier vi også på sykkel og gange, sier Hvattum og legger til:
- Om vi eksempelvis med rabatterte billetter kan påvirke folk til å jobbe hjemmefra til klokken 10.00, sparer vi samfunnet for mange, mange millioner kroner. Slike ting jobber vi med.
Her er vi ved det Ruters strategisjef anser som den største utfordringen: å utnytte samarbeidsmulighetene Ruter har med selskaper og det offentlige for å skape enda mer sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft.
- Vi har gjort mye internt, men kunne gjort mye mer i skjæringspunktet mellom vår kjernevirksomhet og tilstøtende områder. For eksempel sammen med Oslo kommune for å bidra med sykkel og gange, og mellom oss og bysykkelen og andre transportleverandører. Det å skape bærekraft sammen med andre virksomheter på et område som ligger litt utenfor aktørenes kjerneområde, der ligger det mange muligheter, sier Hvattum.
Han legger til at det er økonomisk lurt å
Gå til mediet- Det stemmer, men derfor er det enda viktigere å være bevisst på bærekraft som driver og effekten av det vi gjør. Jo mer man påvirker samfunnet i bærekraftig retning, desto viktigere blir alt man gjør innenfor bærekraft. For Ruter handler bærekraft i dag både om klima og miljø, sosiale forhold og økonomisk utvikling, sier Frode Hvattum, som er faglig ansvarlig for strategi, miljø og bærekraft i Ruter.
Siviløkonomen har jobbet med bærekraft i Ruter siden 2016 og har blant annet vært delaktig i at Ruter har implementert åtte av FNs bærekraftsmål i sin nye visjon og strategi.
- Vi valgte ut mål vi mener er særlig relevante for vår virksomhet. Hensikten har vært å gjøre alle ansatte mer bevisst på hva Ruter kan bidra med for å løse viktige samfunnsutfordringer, fortsetter Hvattum. BÆREKRAFTIG BEVEGELSESFRIHET
Målene har resultert i den nye visjonen bærekraftig bevegelsesfrihet.
- Vi skal produsere bærekraftig bevegelse som gir helsegevinster og bedre miljø og luftkvalitet. Derfor heier vi også på sykkel og gange, sier Hvattum og legger til:
- Om vi eksempelvis med rabatterte billetter kan påvirke folk til å jobbe hjemmefra til klokken 10.00, sparer vi samfunnet for mange, mange millioner kroner. Slike ting jobber vi med.
Her er vi ved det Ruters strategisjef anser som den største utfordringen: å utnytte samarbeidsmulighetene Ruter har med selskaper og det offentlige for å skape enda mer sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft.
- Vi har gjort mye internt, men kunne gjort mye mer i skjæringspunktet mellom vår kjernevirksomhet og tilstøtende områder. For eksempel sammen med Oslo kommune for å bidra med sykkel og gange, og mellom oss og bysykkelen og andre transportleverandører. Det å skape bærekraft sammen med andre virksomheter på et område som ligger litt utenfor aktørenes kjerneområde, der ligger det mange muligheter, sier Hvattum.
Han legger til at det er økonomisk lurt å