Magma
07.11.2017
HARALD ALFSEN er partner/jurist i Inventura AS, et konsulentfirma innenfor innkjøp, logistikk og offentlige anskaffelser med 80 tverrfaglige ansatte lokalisert i Bergen og Oslo. TIA CAROLINE AKSNES er konsulent/siviløkonom i Inventura AS, et konsulentfirma innenfor innkjøp, logistikk og offentlige anskaffelser med 80 tverrfaglige ansatte lokalisert i Bergen og Oslo.
DE AKTUELLE begrepene bærekraft og samfunnsansvar er også relevante innenfor innkjøp. Dette demonstreres blant annet av Svaneprisen, som hvert år deles ut til selskaper som vektlegger miljø i sitt innkjøpsarbeid. Det er åpenbart at verdikjeden og innkjøpsrelaterte aktiviteter kan være meget velegnet for å løfte frem temaet samfunnsansvar.
PRIVAT ELLER OFFENTLIG SEKTOR?
Det skilles tydelig på om innkjøper er offentlig eller privat virksomhet. Det er store forskjeller på de to sektorene.
I privat sektor finnes ingen formelle regler for hvordan man skal drive den delen av bedriften som har med kontrakter med kunder og leverandører å gjøre.
Noen bedrifter har selvsagt likevel god kontroll over verdikjeden sin. De kjennetegnes ved en gjennomtenkt sammenheng mellom hva de selger på den ene siden, og hvilke innkjøp som må gjøres på den andre siden. For å få kontroll på verdikjeden brukes gjerne kategoristyringsmodeller hvor innkjøpene deles opp i strategiske og ikke-strategiske innkjøp. Deretter etableres tverrfaglige team med interne representanter fra marked, salg, produkt, produksjon, lager, distribusjon, økonomi mv. Disse lager behovsvurderinger og spesifikasjoner, lager forhandlings- og kontraktsstrategi og får på plass gode kontrakter med de beste leverandørene. Der er også samfunnsansvar/CSR (Corporate Social Responsibility) en del av dialogen mellom partene.
Andre bedrifter aner omtrent ikke hvilke lever
Gå til medietPRIVAT ELLER OFFENTLIG SEKTOR?
Det skilles tydelig på om innkjøper er offentlig eller privat virksomhet. Det er store forskjeller på de to sektorene.
I privat sektor finnes ingen formelle regler for hvordan man skal drive den delen av bedriften som har med kontrakter med kunder og leverandører å gjøre.
Noen bedrifter har selvsagt likevel god kontroll over verdikjeden sin. De kjennetegnes ved en gjennomtenkt sammenheng mellom hva de selger på den ene siden, og hvilke innkjøp som må gjøres på den andre siden. For å få kontroll på verdikjeden brukes gjerne kategoristyringsmodeller hvor innkjøpene deles opp i strategiske og ikke-strategiske innkjøp. Deretter etableres tverrfaglige team med interne representanter fra marked, salg, produkt, produksjon, lager, distribusjon, økonomi mv. Disse lager behovsvurderinger og spesifikasjoner, lager forhandlings- og kontraktsstrategi og får på plass gode kontrakter med de beste leverandørene. Der er også samfunnsansvar/CSR (Corporate Social Responsibility) en del av dialogen mellom partene.
Andre bedrifter aner omtrent ikke hvilke lever