- I finansbransjen er det deriomt motsatt, med både behov for og ønske om fornyet relevant kompetanse blant våre medlemmer. Vi har mange søkere på våre tilbud om kurs og stipender, sier Finansforbundets leder for Kompetanse og Fordel, Mariann Christensen.
Som eksempel nevner hun det populære, heldigitale studiet i digital transformasjon og bærekraft, som Finansforbundet, Finans Norge, NTNU og SpareBank 1 samarbeider om. De kaller samarbeidet mellom akademia, arbeidsgiverorganisasjon og arbeidstakerorganisasjon for «Den norske modellen 2.0».
Finansforbundet videreutvikler nå studietilbudet i samarbeid med BI, slik at byggekloss-studiet, som består av moduler på 1,5 studiepoeng, skal treffe enda flere ansatte i finanssektoren.
Det er stor interesse for forbundets ulike kurs. Fra 2020 til 2200 nærmest eksploderte deltakerantallet blant annet på grunn av pandemien. I denne perioden har forbundet tilbudt 895 gratis kursplasser og til disse var det hele 3920 søkere. 1115 har deltatt på den digitale læringsreisen. Totalt har forbundet betalt ut 5,1 millioner til 401 stipendsøkere. I år deler forbundet ut nye 5 millioner kroner i stipend til medlemmer som ønsker videreutdanning og kompetanseheving.
ARBEIDSGIVERS ANSVAR
Finansforbundet ser at medlemmene er sugne på å bygge egen kompetanse for å være attraktive i arbeidsmarkedet eller i egen bedrift.
- Vi er så heldige at det er etterspørsel etter arbeidskraft i bransjen. Poenget med gratis studieplasser er å bidra til at våre medlemmer stiller sterkt i kampen om de ledige jobbene som krever en annen kompetanse enn tidligere. Samtidig må arbeidsg