Bedre Skole
16.11.2018
Gi akt på hvilke pedagogiske imperativer som leder deg! Dette kan være budskapet til lærere og skoleledere i en ny bok skrevet av Dennis Shirley:
Nye perspektiver på endring i skolen. Læring med integritet.
Grammatikalsk står imperativ for oppfordrende eller kommanderende utsagn. Imperativer blir klare når de uttrykkes åpent og direkte. Da kan en ta stilling til om en vil følge dem eller ikke. Noe annet er det med de mer indirekte henstillingene om hvilke idealer eller hvilken praksis lærere skal følge. Imperativer om hva som er viktig, kan nemlig ligge i kulturen og mellom linjene i det som formidles til lærere direkte. Slike uuttalte henstillinger kan være like kraftige og konsekvensrike som pålegg som formidles åpent. Men selvfølgelig er de mer skjulte påleggene vanskeligere både å avsløre og å motsi. Og det er her denne boka kan komme selvstendige lærere og skoleledere til hjelp!
Shirley er en amerikansk professor i pedagogik
Gå til medietGrammatikalsk står imperativ for oppfordrende eller kommanderende utsagn. Imperativer blir klare når de uttrykkes åpent og direkte. Da kan en ta stilling til om en vil følge dem eller ikke. Noe annet er det med de mer indirekte henstillingene om hvilke idealer eller hvilken praksis lærere skal følge. Imperativer om hva som er viktig, kan nemlig ligge i kulturen og mellom linjene i det som formidles til lærere direkte. Slike uuttalte henstillinger kan være like kraftige og konsekvensrike som pålegg som formidles åpent. Men selvfølgelig er de mer skjulte påleggene vanskeligere både å avsløre og å motsi. Og det er her denne boka kan komme selvstendige lærere og skoleledere til hjelp!
Shirley er en amerikansk professor i pedagogik