Fremtidens arkitektmarked, fremtidens arkitektbedrift og arkitektur skaper verdi er de tre hovedarbeidsområdene for Arkitektbedriftene fremover, skriver Arkitektbedriftene på sine nettsider, i forbindelse med at organisasjonen har laget en ny strategisk plan for de neste fire årene.
Videre står det å lese at arbeidet med den nye planen har pågått over seks måneder i et tett samarbeid mellom styre og administrasjon. Kommunikasjonsbyrået Zynk har bistått i prosessen og blant annet gjennomført en omdømmeanalyse der næringslivsledere, myndighetspersoner, akademiske miljøer og medlemmer er intervjuet både om både arkitektbransjen og foreningen.
- Hei, Egil Skavang, adm.dir. i AiN. Hva er bakgrunnen for at dere bestilte denne omdøm- meundersøkelsen? - Den bidrar til å danne grunnlag for å utarbeide en ny strategiprosess. Vi ønsket å danne oss et bilde av hvilke styrker og svakheter, muligheter og trusler som kjennetegner arkitektbransjen. Den ene delen handler om arkitektbransjen som sådan, den andre handler om organisasjonen vår.
- Hvem var undersøkelsen rettet mot? - Mot aktører som har innflytelse både på våre medlemmer og på AiN, NAL, EBA, Byggmesterforbundet, Boligprodusentene og Standard Norge, samt representanter for myndigheter, utdanning og forskning, byggherrer, utførende og rådgivere, samt en del medlemmer i AiN.
- Hva viste undersøkelsen? - Den kartlegger hvilke umiddelbare assosiasjoner respondentene fikk om arkitekter generelt. Det k