Ann-Helen Skogly er en erfaren bruker av hjelpemidler og har hatt brukerpass i mange år. Det har forenklet hverdagen betraktelig.
For hjelpemidler går i stykker, og nye hjelpemidler kommer til. Kanskje trenger man en bedre stol, en skikjelke eller en sykkel?
Med brukerpasset kan Skogly velge om hun vil bruke kommunen, hjelpemiddelsentralen eller leverandøren når nye behov oppstår, enten det gjelder utprøving av ny rullestol, reparasjon av hjelpemidler hun har eller faglig rådgivning.
Fordi hun slipper å gå gjennom ergoterapeut for å søke, sparer hun tid og får bedre styring i eget liv.
Kort vei til det man ønsker
Skogly har for det meste valgt å kontakte sin lokale hjelpemiddelsentral, som er Nav Hjelpemiddelsentral på Tiller sør for Trondheim.
- Jeg forteller hva jeg har behov for, om det trengs reparasjon eller om jeg vil prøve ut en ny stol. Så sender de tekniker eller jeg får en dato der vi møtes, og jeg får testet det nye. Det hele går fort, sier hun.
Jeg forteller hva jeg har behov for, om det trengs reparasjon eller om jeg vil prøve ut en ny stol. Så sender de tekniker eller jeg får en dato der vi møtes, og jeg får testet det nye. Det hele går fort.
Permobilen, den manuelle rullestolen og armsykkelen hun har, er kommet i hus på denne måten.
I forbindelse med en sykkel hun hadde tidligere, var hun i direkte kontakt med leverandøren. Da hun ble oppmerksom på en skikjelke hun mente ville være noe for henne, sendte firmaet som leverer den en e-post med opplysninger så hun kunne bestille selv.
- Jeg besøker hjelpemiddelmesser hvor jeg får mye informasjon om hva som finnes på markedet. Det er veldig enkelt når det da er kort vei til å be om utprøving, forteller hun.
Permobil-hjelp i en fei
For Ann-Helen Skogly har det fungert godt å bruke hjelpemiddelsentralen når noe må repareres også. I slike tilfeller har Kirsti Stenersen, regionleder i Norges Handikapforbund Trøndelag, god erfaring med å kontakte leverandøren direkte.
Som den gangen hun skulle på sentralstyremøte i NHF i Oslo, og den elektriske rullestolen plutselig ikke ville gå verken framover eller bakover, og hun ble stående like utenfor møterommet.
Først ringte hun hjelpemiddelsentralen, som sendte en tekniker. Men han kunne ikke løse problemet, og Kirsti sto der like fullt. Da ringte hun Permobil direkte.
- De kom, ga meg lånestol, tok med seg Permobilen og reparerte den mens jeg var i møte.
Stenersen fikk gjort det hun skulle, og stolen var ferdig før møteslut