Psykisk helse
20.04.2016
ERIK ER NI ÅR og ekstremt sjenert. Han unngår å stille spørsmål i klassen. Han tør ikke å spørre læreren om noe, selv om han ikke forstår lærerens forklaringer. Han vil heller gjøre det dårlig på skolen enn å ta risikoen med å snakke foran klassen.
Muntlige presentasjoner er det verste han vet, også høytlesing. Da føler han at han blir rød i ansiktet, og at stemmen forsvinner. Han blir skjelven inni seg og får lyst til å løpe langt bort, selv om han blir værende i klasserommet. Han føler seg smådårlig, lengter hjem og tenker at han aldri vil klare skolen. Han bekymrer seg så mye for neste time at han ikke klarer å følge med i undervisningen, noe som også gjør ham usikker. Læreren tror at Erik er svak faglig. Generelt er han veldig stille. Han forstyrrer ingen i klassen, og han snakker lite med de andre barna. Foreldrene har ringt til skolen fordi Erik uttrykker misnøye med skolen, og det er vanskelig å få ham av sted om morgenen. Erik er i risiko for at angsten forverres, men dersom han blir identifisert av lærerne og får den støtten som han har behov for, kan denne negative utviklingen stoppes.
Utbredelse
Angst er den vanligste psykiske helseplagen blant barn og unge (Folkehelseinstituttet, 2014). En regner med at 20 prosent av barn og unge sliter med symptomer på angst, mens for ti prosent er de plagene så store at det påvirker deres evne til å fungere på en optimal måte.
Gå til medietUtbredelse
Angst er den vanligste psykiske helseplagen blant barn og unge (Folkehelseinstituttet, 2014). En regner med at 20 prosent av barn og unge sliter med symptomer på angst, mens for ti prosent er de plagene så store at det påvirker deres evne til å fungere på en optimal måte.