Til tross for skepsis i andre mediehus mot lukkede løsninger er Amedias konsernsjef Are Stokstad overbevist om at det er brukerbetaling og ikke nettannonser som vil redde lokaljournalistikken i framtida.
Nå ser det lysere ut for økonomien i konsernet, sier Stokstad til Klassekampen.
- Per i dag er det 51 aviser som rapporterer om vekst i antall betalende abonnenter. Inntektene fra brukerbetaling øker jevnt og trutt. Og frafallet, det vil si andelen av abonnenter som velger å ikke fortsette, har aldri vært lavere. Det betyr at vi er foran skjema med å innfri målet vårt om at vi skal ha like store abonnementsinntekter i 2020 som vi hadde i 2014, sier Stokstad.
Det vil si 1,4 milliarder kroner. Stokstad vil imidlertid ikke røpe hvor store inntekter Amedia i dag får fra digitale abonnenter.
- Den største inntektskilden for mediebransjen er og blir brukerinntekter. For noen år siden trodde alle i bransjen at de digitale annonseinntektene ville vokse inn i himmelen. Men i likhet med andre mediekonsern ser vi at denne vekstkurven har flatet ut. Hittil i år har vi faktisk hatt en nedgang, sier Stokstad.
Stokstad slår samtidig fast overfor Klassekampen at Amedia ikke har planer om tilsvarende kostnadsprogrammer som konsernet gjennomførte i 2014.
Se Journalistens dekning av Amedia
- Vi har blikket festet på brukerbetaling, sier Are Stokstad. Foto: Birgit Dannenberg


































































































