SEILmagasinet
07.01.2019
Du skal kjøpe båt, eller leser en båttest, og som oftest kan du også lese båtens CE-sertifisering. Men hva betyr klassifiseringen mellom A og D? Her er oversikten!
Siden 16. Juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket. Dette er et kav som gjelder i hele EØS-området, og det er produsentens ansvar at båten er CE-merket. Alle fritidsbåter med en skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter skal være CE-merket før de kan settes på markedet eller tas i bruk. Det vil si at om du importerer en båt selv fra et land utenfor EØS-området, må båten CE-merkes før den kan tas i bruk i Norge.
Les merUnntak for CE-merking
Enkelte båter er likevel unntatt CE-merking: - Fritidsbåter som er tatt i bruk i EØS-området før 16. Juni 1998. Dette er uavhengig av om hvor båten er produsert. - Konkurransebåter (disse skal da være merket av produsenten). - Historiske båter og båter bygget før 1950, eller tro kopi av slike båter. - Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på fem år fra den tas i bruk.
Egenimport
Med lave dollarkurs og generelt sterk kronekurs kan det være fristende å importere en båt s