Optikeren
13.12.2017
Med få unntak tjente alle bransjens aktører mindre i 2016, men verst var det for Synsams kjede-eide butikker som i snitt tjente bare en krone for hver hundre kroner de omsatte.
De kjede-eide butikkene var i 2016 størst med et gjennomsnittlig salg per butikk på 8,7 millioner kroner. De privateide solgte for 6,7 millioner per butikk. Men driftsresultatene speilet ikke salget. I de kjede-eide butikkene lå resultatet på gjennomsnittlig 347.000 kroner (4%), mens det i de privateide butikkene lå på 670.000 kroner (10%).
I de ti årene som denne bransjeoversikten har blitt lagd, har omsetningen økt jevnt og trutt, dog med flatere utvikling i noen år. Og i 2016 var vi der igjen. Salget var praktisk talt det samme som i 2015.
KJEDENE ØKTE SALGET
Totalt omsatte de kjedeeide butikkene for 1.8 milliarder, og de privateide omsatte for 2,4 milliarder i 2016. Se utviklingen i figur 2. Mens de kjede-eide butikkene har beholdt sin omsetning og til og med økt de seneste årene, har de privateide en negativ omsetningsutvikling fra 2015 til 2016.
Synsam (kjede-eid og franchise) var i fjor den største grupperingen med en total omsetning på 856 millioner. Den ble tett fulgt av Specsavers butikker (privateide) som omsatte for 832 millioner. Se figur 3.
I figur 4 ser vi endringene i markedsandeler. Specsavers, C-Optikk og Brilleland har hatt mindre økninger. Alliances lavere markedsandel skyldes hovedsakelig at salget av ur, gull og andre varer i de kombinerte butikkene ble trukket ut i 2016. Se fakta-rubrikk.
De kjedeeide butikkene var størst, figur 5, og aller størst var fortsatt Krogh Optikks butikker med en gjennomsnittlig omsetning på nær 13 millioner kroner. Men utviklingen fra 2015 til 2016 var negativ for Krogh Optikk (-1 m
Gå til medietI de ti årene som denne bransjeoversikten har blitt lagd, har omsetningen økt jevnt og trutt, dog med flatere utvikling i noen år. Og i 2016 var vi der igjen. Salget var praktisk talt det samme som i 2015.
KJEDENE ØKTE SALGET
Totalt omsatte de kjedeeide butikkene for 1.8 milliarder, og de privateide omsatte for 2,4 milliarder i 2016. Se utviklingen i figur 2. Mens de kjede-eide butikkene har beholdt sin omsetning og til og med økt de seneste årene, har de privateide en negativ omsetningsutvikling fra 2015 til 2016.
Synsam (kjede-eid og franchise) var i fjor den største grupperingen med en total omsetning på 856 millioner. Den ble tett fulgt av Specsavers butikker (privateide) som omsatte for 832 millioner. Se figur 3.
I figur 4 ser vi endringene i markedsandeler. Specsavers, C-Optikk og Brilleland har hatt mindre økninger. Alliances lavere markedsandel skyldes hovedsakelig at salget av ur, gull og andre varer i de kombinerte butikkene ble trukket ut i 2016. Se fakta-rubrikk.
De kjedeeide butikkene var størst, figur 5, og aller størst var fortsatt Krogh Optikks butikker med en gjennomsnittlig omsetning på nær 13 millioner kroner. Men utviklingen fra 2015 til 2016 var negativ for Krogh Optikk (-1 m