Bedre Skole
10.03.2017
Rhizom er betegnelse på en jordstengel. Jordstengler ligger ofte horisontalt under jorden, er i stadig vekst og skyter nye skudd i alle retninger.
Begrepet ble brukt av den franske filosofen Gilles Deleuze for å billedliggjøre hvordan kunnskap skapes blant mennesker. Med denne botaniske metaforen presenterer forfatterne Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner og Christina Wehner-Godée kunnskapssynet som ligger til grunn for boken deres: Barn og naturvitenskap. Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Boken ble utgitt på svensk i 2014 og er oversatt til norsk av Astrid Manger i 2016. Forfatterne har vært knyttet til lærerutdanningen ved Lärarhögskolan i Stockholm, nå Stockholms universitet. Erfaringer fra et stort endrings- og utviklingsarbeid i faget «Barn og naturvitenskap» på Lärarhögskolan på 1990-tallet, er grunnlag for boken. Formålet med Barn og naturvitenskap er å gi inspirasjon og veiledning innenfor naturfagdidaktikk. Målgrupper er ifølge forfatterne lærerutdannere, studenter og de som arbeider i barnehage, SFO og på småskoletrinnet. Etter mitt syn er boken også relevant for høyere trinn i skolen.
Et nytt syn på språk, kunnskap og læring
Barn og naturvitenskap har et bredt kunnskaps- og læringssyn. Forfatterne trekker paralleller mellom naturvitenskapelig
Gå til medietEt nytt syn på språk, kunnskap og læring
Barn og naturvitenskap har et bredt kunnskaps- og læringssyn. Forfatterne trekker paralleller mellom naturvitenskapelig