AddToAny

Alle barn er på oppdagelsesferd i verden

Alle barn er på oppdagelsesferd i verden
Rhizom er betegnelse på en jordstengel. Jordstengler ligger ofte horisontalt under jorden, er i stadig vekst og skyter nye skudd i alle retninger.
Begrepet ble brukt av den franske filosofen Gilles Deleuze for å billedliggjøre hvordan kunnskap skapes blant mennesker. Med denne botaniske metaforen presenterer forfatterne Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner og Christina Wehner-Godée kunnskapssynet som ligger til grunn for boken deres: Barn og naturvitenskap. Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Boken ble utgitt på svensk i 2014 og er oversatt til norsk av Astrid Manger i 2016. Forfatterne har vært knyttet til lærerutdanningen ved Lärarhögskolan i Stockholm, nå Stockholms universitet. Erfaringer fra et stort endrings- og utviklingsarbeid i faget «Barn og naturvitenskap» på Lärarhögskolan på 1990-tallet, er grunnlag for boken. Formålet med Barn og naturvitenskap er å gi inspirasjon og veiledning innenfor naturfagdidaktikk. Målgrupper er ifølge forfatterne lærerutdannere, studenter og de som arbeider i barnehage, SFO og på småskoletrinnet. Etter mitt syn er boken også relevant for høyere trinn i skolen.



Et nytt syn på språk, kunnskap og læring

Barn og naturvitenskap har et bredt kunnskaps- og læringssyn. Forfatterne trekker paralleller mellom naturvitenskapelig
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt