Utdanning
13.05.2016
Dersom en ansatt ter seg på en måte som arbeidsgiver anser som uakseptabelt, har arbeidsgiver rett til å reagere på det.
En advarsel kan være et virkemiddel arbeidsgiver kan ty til, muntlig eller skriftlig. En skriftlig advarsel ansees til vanlig mer alvorlig enn en muntlig.
Innholdsmessig vil advarsler normalt bestå av en del hvor det påpekes hva arbeidsgiver anses for å være uakseptabel atferd, og en del hvor det klargjøres at gjentakelse vil kunne få konsekvenser for arbeidsforholdet.
Om det er gitt advarsler, vil ofte være et moment ved vurderingen av sakligheten av oppsigelser. I praksis vil det være enklere for arbeidsgiver å dokumentere saklig grunn for oppsigelse dersom det tidligere er gitt advarsel for samme eller lignende forhold. Dersom det gis en advarsel, må arbeidstakeren ta stilling til om han/hun skal angripe advarselen.
Om a
Gå til medietInnholdsmessig vil advarsler normalt bestå av en del hvor det påpekes hva arbeidsgiver anses for å være uakseptabel atferd, og en del hvor det klargjøres at gjentakelse vil kunne få konsekvenser for arbeidsforholdet.
Om det er gitt advarsler, vil ofte være et moment ved vurderingen av sakligheten av oppsigelser. I praksis vil det være enklere for arbeidsgiver å dokumentere saklig grunn for oppsigelse dersom det tidligere er gitt advarsel for samme eller lignende forhold. Dersom det gis en advarsel, må arbeidstakeren ta stilling til om han/hun skal angripe advarselen.
Om a