NTL-magasinet
08.11.2017
Etter mange tiår med omstillinger i staten, vet man for lite om effektene, mener professor Per Lægreid.
Professor Per Lægreid ved Universitetet i Bergen har i mange år forska på offentlig forvaltning, og spesielt sentraladministrasjonen, administrative reformer og forvaltningspolitikk.
Han har flere oppdrag internasjonalt, og i høst er han på forskningsopphold på Stanford University utenfor San Fransisco i USA.
Særpreg. Med arbeidssted på Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap siden 1980, har han god oversikt over de endringene statsforvaltninga har gjennomgått.
Som utgangspunkt for en vurdering av forandringene som har skjedd, forklarer Lægreid det som er statens særpreg.
- Statlige organisasjoner skiller seg fra private organisasjoner på i alle fall tre måter. For det første har statlige organisasjoner politisk valgte ledere. De kan være mer eller mindre på armlengdes avstand, men de er der. Det betyr at statlige organisasjoner ikke er ansvarlige overfor aksjonærene i en generalforsamling, men er ansvarlige overfor statsråder og i siste i
Les opprinnelig artikkelHan har flere oppdrag internasjonalt, og i høst er han på forskningsopphold på Stanford University utenfor San Fransisco i USA.
Særpreg. Med arbeidssted på Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap siden 1980, har han god oversikt over de endringene statsforvaltninga har gjennomgått.
Som utgangspunkt for en vurdering av forandringene som har skjedd, forklarer Lægreid det som er statens særpreg.
- Statlige organisasjoner skiller seg fra private organisasjoner på i alle fall tre måter. For det første har statlige organisasjoner politisk valgte ledere. De kan være mer eller mindre på armlengdes avstand, men de er der. Det betyr at statlige organisasjoner ikke er ansvarlige overfor aksjonærene i en generalforsamling, men er ansvarlige overfor statsråder og i siste i


































































































