AddToAny

74 tonn ekspedisjonsyacht - med el-drift

Er dette Norges mest kompromissløse båt? Godt mulig. Det er likevel ikke luksus som gjør «Havgap» unik, trolig også i verdenssammenheng. For denne 61 fot lange stålbåten er batteridrevet. Og når batteriene innimellom suppleres med fossil energi er dieselforbruket sensasjonelt lavt.
For jo, «Havgap» har en «rekkeviddeforlenger» i form av et 110 hk Volvo Penta D3-drevet dieselaggregat, men dette er ikke noe eier Ivar Presttun har behov for å starte ofte. Han foretrekker stillheten og roen når «Havgap» krysser fjorder og åpne havstrekk for kun batteri. 5 - 8 timer er greie dagsetapper for en mann som ikke har ønsker om å haste til havn, eller for den del trenger rask transport. Og om det en dag skulle haste står en vannscooter klar på øverste dekk.

SKØYTE-INSPIRERT
«Havgap» en ren deplasementbåt med et undervannsskrog inspirert av fiskeskøyter. Dette inkluderer en sakteroterende, meterbred firebladet propell som utnytter det turtallsuavhengige dreiemomentet fra el-motoren optimalt.
Hydrosta-motoren yter 90 kW, og for full fart oppnår båten en hastighet på over åtte knop. Men skroget er ikke designet for denne farten. Linjene er tilpasset en marsjfart på seks knop. Er det rolig sjø blir farten ofte satt ned til fem knop. Da er strømforbruket under 20 kW og all støy forsvinner fullstendig.
Dette holder til rundt åtte timers ferd, og på lengre strekk er det bare å starte aggregatet. Bat
Gå til mediet

Flere saker fra Båtmagasinet

Selvsagt skal ikke Båtmagasinet forkludre den store gleden over å ha et hendig redskap som gjør det lett å hale en hummerteine over ripa.
Båtmagasinet 27.09.2023
Oppdatering siden saken gikk i trykk med Båtmagasinet 8-2023: Ripple Boats var tilstede under Cannes Yachting Festival og der sa de til Båtmagasinet at de hadde mottatt god respons og mye interesse, både blant bransje og publikum. 26.
Båtmagasinet 27.09.2023
- Vi har hatt et samarbeid med Norboat i mange år, men vi har sett at markedsutviklingen er mer krevende enn før som følge av den makroøkonomiske utviklingen som påvirker forbrukernes atferd og handlemønster.
Båtmagasinet 27.09.2023
Alle luker og koøyer om bord som kan åpnes og lukkes, og som har gummipakninger som tetning, bør få et minimum av vedlikehold. Fremfor alt bør pakningene holdes vedlike.
Båtmagasinet 27.09.2023
Går du til anskaffelse av helt ny båt, vet du av erfaring at det alltid er noe som ikke virker som det skal. For oss som bare bruker båten i fritiden er det som regel ikke noe problem å vente litt på nye deler fra forhandleren.
Båtmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt