Transportarbeideren
26.01.2019
I april 1998 gikk om lag 70 terminalarbeidere ved Nor-Cargo Pakke-Trans i Oslo til en tariffstridig og ulovlig streik for å få til skiftarbeid etter tariffavtalen, som også ville gi høyere lønn.
Etter tre døgn og 14 timer ble streiken avblåst. Bedriften måtte gi seg, og akseptere både en skiftordning og lønn som de streikende krevde.
En streik, lovlig som ulovlig, blir ikke satt i verk i et vakuum. Forholdene på bedriften hadde vært dårlige over lang tid, og ledelsen hadde lenge tøyd strikken. La oss derfor se litt på forhistorien til den tariffstridige og ulovlige streiken som starta 20. april, og avslutta tre og et halvt døgn seinere.
Hemmelig organisering
På våren 1996 var det nesten bare deltidsansatte på bedriften, og noen starta i hemmelighet å fagorganisere seg. Da dette ble oppdaga ble de som gikk i spissen trakassert og tre tillitsvalgte fikk sparken. Men som kjent skaper slike tilstander som det var på Pakke-Trans motstand, sånn at organiseringa fortsatte.
Høsten samme år ble det danna en fagforeningsklubb med kun deltidsansatte, og arbeidet for å få en tariffavtale starta. Tariffavtalen kom på plass, noe som etter hvert førte til flere heltidsansatte på terminalen.
Sosiale analfabeter
Bedriftsledelsen som helst ville ha de fleste på ubekvemme arbeidstider, laga til skiftplan
Les opprinnelig artikkelEn streik, lovlig som ulovlig, blir ikke satt i verk i et vakuum. Forholdene på bedriften hadde vært dårlige over lang tid, og ledelsen hadde lenge tøyd strikken. La oss derfor se litt på forhistorien til den tariffstridige og ulovlige streiken som starta 20. april, og avslutta tre og et halvt døgn seinere.
Hemmelig organisering
På våren 1996 var det nesten bare deltidsansatte på bedriften, og noen starta i hemmelighet å fagorganisere seg. Da dette ble oppdaga ble de som gikk i spissen trakassert og tre tillitsvalgte fikk sparken. Men som kjent skaper slike tilstander som det var på Pakke-Trans motstand, sånn at organiseringa fortsatte.
Høsten samme år ble det danna en fagforeningsklubb med kun deltidsansatte, og arbeidet for å få en tariffavtale starta. Tariffavtalen kom på plass, noe som etter hvert førte til flere heltidsansatte på terminalen.
Sosiale analfabeter
Bedriftsledelsen som helst ville ha de fleste på ubekvemme arbeidstider, laga til skiftplan