AddToAny

Øyeblikkene når læreren må improvisere

Øyeblikkene når læreren må improvisere
Denne studien omhandler samtaler mellom elev og lærere slik det foregår i vanlige undervisningstimer. Materialet er hentet fra observasjoner i seks skoleklasser på ulike nivå i svensk skole.


Takt och Hållning - en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen er en doktoravhandling/ Ph.d. -avhandling av Ann-Louise Ljungblad. Hun er opptatt av hvordan elever blir møtt når de kommer med spørsmål og kommentarer som utfordrer lærerens evne til å håndtere innspill som er annerledes enn dem læreren er forberedt på.

Studiens utgangspunkt er elevers rettigheter med hensyn til å bli møtt og respektert som en person - også når de kommer med spørsmål utenfor det som er vanlig eller forventet. Imidlertid skaper denne type situasjoner lett usikkerhet hos læreren. Ljungblad fremholder at når en elev kommer med slike innspill, tydeliggjøres lærerens kvaliteter når det gjelder å kunne stå i relasjon til en elev. Slike episoder utfordrer lærerens evne til å improvisere. Dette er et sentralt poeng for Ljungblad.

Her er det altså ikke læreren som underviser eller veileder som tematiseres, men læreren som mottaker og medspiller til elevenes ytringer. Hvilke typer gjensvar er det elevene blir møtt med?

Avhandlingen bygger p�
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt