Etter konferanseinnleggene å dømme er vi samstemte: For å møte bærekratsutfordringene må høyere utdanning lære studentene å stille spørsmål (ikke bare servere ferdigtyggede svar), oppmuntre til kritisk tenkning (ikke bare levere kunnskap som dagens arbeidsgivere etterspør), og bygge på tverrvitenskapelig samarbeid (og dermed motvirke akademiske monokulturer).
For oss har nøkkelen til å lykkes vært å gi studenter en fremtredende rolle selv i den praktiske organiseringen av høyere utdanning. Jakob Grandin, Johan Elfvin, Ragnhild Ødegaard, Åshild Aarø og Synnøve Beitnes UiB Collaboratory
Læringsformer der studenter gis mulighet til å bidra aktivt til kunnskapsproduksjon spiller her en sentral rolle. Dagens bærekraftsutfordringer preges av kompleksitet, usikkerhet, hastverk og har sjelden et enkelt og entydig svar. Dette utfordrer måten universitetsutdanning tradisjonelt har blitt organisert. Bærekraft i høyere utdanning handler ikke om nytt innhold i gam