Norsk Skogbruk
30.09.2022
EN UHELDIG VIRKNING av å la markedskreftene råde fritt i konkurransens navn, kan være når aktørene får vokse seg så store at konkurransen som skal
... sikre produsenter og kunder best mulig priser, ikke virker lenger. Der globalisering, effektivisering og stadig mer stordrift er med på å skvise ut mindre produsenter. Et godt eksempel er matvarekjedene i Norge - som for tiden bare teller tre store kjeder - som får kritikk for å styre både produsenter og prissetting, fordi det mangler sunn konkurranse.
ET LIKNENDE EKSEMPEL fra skogbransjen er da Norske Skog på sitt største i praksis bare fastsatte massevirkeprisen overfor tømmeraktørene - som hadde lite å si. Etter «spiseller-bli spist-prinsippet» hadde de klart å eliminere andre og mindre konkurrenter og tatt markedsmakta. Og for dette betalte skogeierne med lavere tømmerpriser.
NOE
Gå til medietET LIKNENDE EKSEMPEL fra skogbransjen er da Norske Skog på sitt største i praksis bare fastsatte massevirkeprisen overfor tømmeraktørene - som hadde lite å si. Etter «spiseller-bli spist-prinsippet» hadde de klart å eliminere andre og mindre konkurrenter og tatt markedsmakta. Og for dette betalte skogeierne med lavere tømmerpriser.
NOE