Første steg
27.05.2016
Barnehagebarn står for den største økningen i bruk av nettbrett de siste årene. Samtidig sier godt over halvparten av de barnehageansatte at de mangler digital kompetanse. Myrertoppen barnehage er et unntak.
Hele 77 prosent av de ansatte i landets 6200 barnehager sier de har behov for kompetanseheving i pedagogisk bruk av digitale verktøy, viser Barnehagemonitor 2015. Det er en landsomfattende undersøkelsen om databruk i barnehagen publisert i år. Den er gjennomført av Senter for IKT i utdanningen på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
SULTNE PÅ KUNNSKAP - Barnehageansatte mangler kompetanse i hvordan de skal bruke digitale verktøy til å lage noe med barna og til å integrere det i sitt pedagogiske arbeid. Vi ser også at de mangler digital dømmekraft, som å vurdere troverdigheten på nettinformasjon, forteller prosjektleder for undersøkelsen Helle Jacobsen. De som allerede bruker digitale verktøy med barna ønsker i større grad å lære enn de som ikke gjør det. 25 prosent av personalet opplever at kolleger ikke er interessert i å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet, og at det er begrensende for bruken.
Myrertoppen barnehage er et godt eksempel på det motsatte: Der er nettbrettet en like naturlig del av hverdagen som bøker og spill. Det har de fått pris for.
PRISBELØNT FOR DATABRUK Toåringen Lavrans trykker med vante fingre på skjermen, og møter blikket til barnehagelæreren.
- Du fikk det til, så bra smiler Marita Olsen, som er barnehagelærer i Myrertoppen barnehage på Kjelsås i Oslo.
Barnehagen er kjent for å ha kommet veldig langt med implementering av digitale verktøy, og er tildelt Gullepleprisen av Norsk Pedagogisk dataforening for sin satsing.
Barna bruker verktøyene kreativt i læring og gjøremål; alt fra symfoniskriving til animasjon. Barnehagen har også en egen blogg.
INTERAKTIV «BUKKENE BRUSE» En av motforestillingene mot å bruke nettbrett i barnehagen, er at barna lett kan bli passivisert. Men toåringene i Myrertoppen sitter absolutt ikke stille mens eventyret om de tre bukkene Bruse vises på storskjerm på avdelingen. Smårollingene går rundt og peker, kommenterer det de ser på filmen, hermer og ler.
- Kunne dere ikke like godt lest «Bukkene Bruse» høyt for barna fra en bok? - Jo, og det gjør vi også. Nettbrettet er ikke i bruk hver dag. Det er ett av mange verktøy vi bruker, forteller Marita Olsen.
KVALITETSS
Gå til medietSULTNE PÅ KUNNSKAP - Barnehageansatte mangler kompetanse i hvordan de skal bruke digitale verktøy til å lage noe med barna og til å integrere det i sitt pedagogiske arbeid. Vi ser også at de mangler digital dømmekraft, som å vurdere troverdigheten på nettinformasjon, forteller prosjektleder for undersøkelsen Helle Jacobsen. De som allerede bruker digitale verktøy med barna ønsker i større grad å lære enn de som ikke gjør det. 25 prosent av personalet opplever at kolleger ikke er interessert i å bruke digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet, og at det er begrensende for bruken.
Myrertoppen barnehage er et godt eksempel på det motsatte: Der er nettbrettet en like naturlig del av hverdagen som bøker og spill. Det har de fått pris for.
PRISBELØNT FOR DATABRUK Toåringen Lavrans trykker med vante fingre på skjermen, og møter blikket til barnehagelæreren.
- Du fikk det til, så bra smiler Marita Olsen, som er barnehagelærer i Myrertoppen barnehage på Kjelsås i Oslo.
Barnehagen er kjent for å ha kommet veldig langt med implementering av digitale verktøy, og er tildelt Gullepleprisen av Norsk Pedagogisk dataforening for sin satsing.
Barna bruker verktøyene kreativt i læring og gjøremål; alt fra symfoniskriving til animasjon. Barnehagen har også en egen blogg.
INTERAKTIV «BUKKENE BRUSE» En av motforestillingene mot å bruke nettbrett i barnehagen, er at barna lett kan bli passivisert. Men toåringene i Myrertoppen sitter absolutt ikke stille mens eventyret om de tre bukkene Bruse vises på storskjerm på avdelingen. Smårollingene går rundt og peker, kommenterer det de ser på filmen, hermer og ler.
- Kunne dere ikke like godt lest «Bukkene Bruse» høyt for barna fra en bok? - Jo, og det gjør vi også. Nettbrettet er ikke i bruk hver dag. Det er ett av mange verktøy vi bruker, forteller Marita Olsen.
KVALITETSS