SKOG
14.06.2017
Transport står for en stor del av næringslivets kostnader. Derfor er det avgjørende at den kan foregå så effektivt som mulig. To av landets over 400 kommuner gjorde noe fantastisk.
-Klassifisering av veier, betyr å bestemme hvor store kjøretøyer og hvor store lass det skal være tillatt å kjøre på hver enkelt veistrekning.
Vogntoglengde, aksellast og totalvekt og er viktige begreper. - Det er hvordan veien er bygd opp, som er avgjørende, sier saksbehandler og ansvarlig for spesialtransporter i Statens vegvesen, region sør, Roger Syvertsen. Derfor har det vært et stort arbeid med klassifiseringen.
- ANSVARET for det offentlige vegnettet er delt mellom staten, fylkeskommunene og kommunene, sier rådgiver i Norges Skogeierforbund, Dag Skjølaas.
Riksveiene er stort sett solide veier som tåler 10 tonns aksellast, og de kan da trafikkeres med 60 tonn tunge tømmervogntog hele året. Det samme gjelder mye av fylkesveinettet. Buskerud er det fylket i landet som har høyest andel fylkesveier med 60 tonn. Hele 89 prosent. Det er f.eks. 22 prosent mer enn skogfylket Hedmark.
KOMMUNEVEIENE ER UTFORDRINGEN. Her er det naturlig nok stor variasjon i standard, men også i hvordan veinettet er klassifisert.
- Noen veier har i enkelte perioder liten bæreevne. Vår jobb er å få kommunene til å klassifisere veinettet slik at transporten kan skje med 60 tonns tømmervogntog i de perioder veinettet tåler det. Det har vært et stort prosjekt på dette, sier Skjølaas. - Sko
Gå til medietVogntoglengde, aksellast og totalvekt og er viktige begreper. - Det er hvordan veien er bygd opp, som er avgjørende, sier saksbehandler og ansvarlig for spesialtransporter i Statens vegvesen, region sør, Roger Syvertsen. Derfor har det vært et stort arbeid med klassifiseringen.
- ANSVARET for det offentlige vegnettet er delt mellom staten, fylkeskommunene og kommunene, sier rådgiver i Norges Skogeierforbund, Dag Skjølaas.
Riksveiene er stort sett solide veier som tåler 10 tonns aksellast, og de kan da trafikkeres med 60 tonn tunge tømmervogntog hele året. Det samme gjelder mye av fylkesveinettet. Buskerud er det fylket i landet som har høyest andel fylkesveier med 60 tonn. Hele 89 prosent. Det er f.eks. 22 prosent mer enn skogfylket Hedmark.
KOMMUNEVEIENE ER UTFORDRINGEN. Her er det naturlig nok stor variasjon i standard, men også i hvordan veinettet er klassifisert.
- Noen veier har i enkelte perioder liten bæreevne. Vår jobb er å få kommunene til å klassifisere veinettet slik at transporten kan skje med 60 tonns tømmervogntog i de perioder veinettet tåler det. Det har vært et stort prosjekt på dette, sier Skjølaas. - Sko