Våre Veger
25.05.2016
I grunnlagsdokumentet for NTP 2018-2029 er det lagt sterkere vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet enn før. Det har ført til at veldig mange distriktsprosjekter som er prioritert fra regionene har falt ut.
Vinnerne er de folkerike områdene på Østlandet og rundt Bergen, Stavanger og Trondheim. Taperne er resten av landet. Dette har ført med seg betydelig uro, ikke minst i fylker som Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, som Transportkomiteen nylig besøkte.
- Det blir påstått at dette er et dokument for sentralisering og at det blir lite å bygge veger for i tynnere befolkede områder av landet. Hva sier du til det, vegdirektør Terje Moe Gustavsen?
- Samfunnsmessig nytte vil telle til fordel for sterkt trafikkerte strekninger. Rassikring og samfunnsmessig beredskap er faktorer som trekker andre vegen. Så generelt vil jeg ikke si at det er et dokument for sentralisering.
Midlene allerede bundet opp - Men mer enn tidligere
Gå til mediet- Det blir påstått at dette er et dokument for sentralisering og at det blir lite å bygge veger for i tynnere befolkede områder av landet. Hva sier du til det, vegdirektør Terje Moe Gustavsen?
- Samfunnsmessig nytte vil telle til fordel for sterkt trafikkerte strekninger. Rassikring og samfunnsmessig beredskap er faktorer som trekker andre vegen. Så generelt vil jeg ikke si at det er et dokument for sentralisering.
Midlene allerede bundet opp - Men mer enn tidligere