journalist
Hva om folk kunne endre mening etter en kort samtale? Organisasjonen LGBT Center i Los Angeles har i flere år utviklet en metode for å prøve å få folk til å endre holdningene sine til homofile, lesbiske og transpersoner.
Metoden går ut på å sende ut representanter som snakker med vanlige, amerikanske velgere før lovavstemninger. De skal for eksempel stemme over lovforslag som dreier seg om rettighetene til LGBT-personer i forskjellige stater, for eksempel den mye omtalte do-loven i North Carolina.
Loven krever at folk må gå på den doen som samsvarer med kjønnet de ble tilskrevet ved fødselen.
Representantene har åpne og personlige samtaler med velgerne, men istedenfor å fortelle dem hva de skal mene om et tema, bruker de tiden på å lytte og få folk til å se situasjonen fra en annen side.
De prøver blant annet å få folk til reflektere over en situasjon hvor de har blitt behandlet på en annen måte enn andre folk. De prøver også å appellere til følelser.
Men fungerte denne overtalelsen?
Forskningsjuks
Denne metoden ble tema for en vitenskapelig studie som ble publisert i Science i 2014.
Studien fikk mye oppmerksomhet. Det virket som om disse korte samtalene kunne ha en stor effekt på folks holdninger til homofilt ekteskap, som temaet var den gangen.
F