Bybanen i Bergen ble vedtatt politisk i 2000 etter mange års drakamp og diskusjoner.
Første byggetrinn, Nesttun Byparken, ble startet opp i 2008 og fullført i 2010.
Andre byggetrinn, Nesttun Lagunen, var ferdig i 2013, og utvidelsen til Flesland skal ferdigstilles i løpet av 2016.
Fjerde byggetrinn vestover motnFyllingsdalen er vedtatt og under regulering.
En femte utvidelse nordover til Åsane er også vedtatt. Ventet utviklet paralleltmmed Fyllingsdalslinjen fra og med 2017.
Banen frakter over 33 000 personer daglig og har vunnet flere nasjonale og internasjonale utmerkelser.
Nyttårsaften i 1965. En ensom trikk skrangler på trette hjul fra Bergen sentrum og ut til Minde. Det er den aller siste i sitt slag som nå er ute på sin aller siste tur før den skal slå følge med resten av Bergens skinnebaserte kollektivtilbud. Til sin endestasjon i form av en våt grav på bunnen av Puddefjorden.
Dette er 50 år siden. Bergen var en urban kommune som bestod eksklusivt av indre by med hyggelige gangavstander. Nordmenn gikk i demonstrasjonstog for utbygging av motorveier. Og både nedleggelse av trikken og den påfølgende avfallshåndteringen vitner om at Det Grønne Skiftet ennå lå to generasjoner frem i tid.
Dermed er det heller ikke så vanskelig å forstå hvorfor kampen for Bybanen gikk i bratt motbakke nesten hele veien frem til åpningen i 2010. For selv om savnet av et oppgradert kollektivtilbud ble prekært allerede på starten av 70-tallet, med kommunesammenslåing og drabantbyutvikling, var motargumentene mange.
En dokumentert suksess
I dag har denne diskusjonen for lengst stilnet. Og selv om bergenserne krangler så fillene fyker om banen skal gå over Bryggen eller ikke, er både fagfolk og beboere enige om at den er vel verdt investeringen. Banen har høstet jubel siden dagen den åpnet. Og nå, over fem år etter, begynner man å få objektive fakta som belegg for alle honnørordene.
Under overskriften Bybanen i Bergen: Positiv faktor for transport- og arealutviklingen lanserte Transportøkonomisk institutt (TØI) i desember 2015 en formell evaluering av effekt