Og i Khrono advarte AFI-forsker Vilde Hoff Bernstrøm 26.01 mot lønnsøkning til gode undervisere. Det vil kunne svekke lærernes motivasjon, slik at lønnsøkningen kan resultere i at Den ekstra betalingen for å gjøre en interessant oppgave (eller gjøre den bedre), svekker interessen for oppgaven.
Disse er to av mange innlegg i en velkommen debatt om undervisning på universitetene, der Morgenbladets serie Fantastiske formidlere i 2016, bidro til å løfte fram betydningen av det universitetslærerne gjør sammen med studentene sine. Arbeidsoppgavene til professor og førsteamanuensis består av like deler forskning og undervisning, og nå er det altså sånn at universitetene ønsker å heve undervisningens anseelse. Spørsmålet er hvordan det kan gjøres.
Romantisk blikk
Jeg velger å kommentere disse to bidragene fordi jeg oppfatter begge som nokså typiske, i det at de gir et nokså smalt blikk på undervisning. Bernstrøm tar undervisning helt ut av sin kontekst. Hun overser blant annet at forskning og undervisning konkurrerer med hverandre om ansattes tid, og at publisert forskning gir både inntekter til instituttet og muligheter for lønnsøkning.
Hobbelstad