Utdanning
17.10.2025
Testingen har fått for stor påvirkning på utdanningspolitikken, mener Utdanningsforbundets Geir Røsvoll. Han vil ha mindre toppstyring og færre tester, og ber om at lærernes autonomi gjenopprettes.
Det er blitt stadig flere prøver og tester i skolen de siste tjue årene. Prøvene er innført av nasjonale myndigheter, lokale myndigheter og av skolene. Noen etter påtrykk fra internasjonale organisasjoner.
- Hva dette systemet koster i kroner og hvor mye det spiser av de totale skoleressursene, er det ingen som vet. Systemet har utvilsomt vokst seg for stort, og det er mye som tyder på at det ikke bidrar til at elevene lærer mer, sier Røsvoll.
Han mener det snarere er et tegn på at vurderingstrykket skaper mistrivsel og motivasjonsfall, og at ressursene kunne vært brukt bedre.
Kritisk til bruken av PISA-testen
PISA-testen er en av testene som har preget norsk skole i mange år. På våren testes et utvalg norske 15-åringer i lesing, regning og naturfag. Røsvoll har liten tro på at testen bidrar positivt.
- Vi er skepti
Gå til mediet- Hva dette systemet koster i kroner og hvor mye det spiser av de totale skoleressursene, er det ingen som vet. Systemet har utvilsomt vokst seg for stort, og det er mye som tyder på at det ikke bidrar til at elevene lærer mer, sier Røsvoll.
Han mener det snarere er et tegn på at vurderingstrykket skaper mistrivsel og motivasjonsfall, og at ressursene kunne vært brukt bedre.
Kritisk til bruken av PISA-testen
PISA-testen er en av testene som har preget norsk skole i mange år. På våren testes et utvalg norske 15-åringer i lesing, regning og naturfag. Røsvoll har liten tro på at testen bidrar positivt.
- Vi er skepti


































































































