Utdanning
17.10.2025
Resultatet av KI-bruk blant både lærere og elever kan bli overflatisk læring uten refleksjon.
På Utdanningsnytt.no 17. september kan vi lese at «KI-bruk blant lærere øker», ifølge en fersk rapport fra Kopinor og Ipsos, omtalt av NTB. Undersøkelsen viser at halvparten av lærerne på ungdomstrinnet bruker kunstig intelligens (KI) regelmessig i undervisningen. I videregående skole er tallet 45 prosent. På barnetrinnet oppgir 36 prosent å bruke KI månedlig eller oftere. Bruken gjelder særlig frambringing av oppgaver, forenkling av tekster og utvikling av undervisningsmateriell.
Disse tallene bekrefter en utvikling vi også ser internasjonalt i europeisk sammenheng: Lærere tar i bruk nye digitale verktøy i stor skala, ofte raskere enn utdanningssystemet klarer å følge opp med kompetanseutvikling og faglig refleksjon. Utviklingen skjer ofte uten at vi som lærere og lærerutdannere stiller oss de mest grunnleggende spørsmålene: Hva er det vi gjør når vi
Gå til medietDisse tallene bekrefter en utvikling vi også ser internasjonalt i europeisk sammenheng: Lærere tar i bruk nye digitale verktøy i stor skala, ofte raskere enn utdanningssystemet klarer å følge opp med kompetanseutvikling og faglig refleksjon. Utviklingen skjer ofte uten at vi som lærere og lærerutdannere stiller oss de mest grunnleggende spørsmålene: Hva er det vi gjør når vi


































































































