Magma
15.10.2025
Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
En del av strategien var å bruke reklamekampanjene til å danne opinion. Det gjorde de ved å løfte frem vanskelige temaer, som rekruttering av barnesoldater eller kampen mot aids, og bruke sjokkerende uttrykk som del av markedsføringen. Resultatet ble riktignok motreaksjoner og protester, men også raskt økende markedsverdi. Hva kan vi lære av det i dag, i en tid der merkevarer og mennesker flettes sammen av algoritmer, følelser og oppmerksomhet?
I vår samtid kan kontroverser sette en merkevare på kartet over natten, men frata den livets rett like raskt. Forbrukere aksepterer og forventer til og med kanskje at merkevarer tar standpunkt, men det må oppleves som moralsk riktig, av riktig målgruppe. Og det må passe inn i den identiteten man kjøper seg ved å være tilhenger av merkevaren. Ellers fører det fort til boikott, slik det gjorde for den amerikanske ølprodusenten Bud Light (s. 10).
I denne utgaven av Magma skriver Wien, Heimstad og Gaustad i artikkelen Kunstig intelligens i markedsføring: Barrierer du må forstå for å lykkes (s. 128) om hvordan kunstig intelligens kan brukes ansvarlig i markedsføring. De åtte I-ene - identitet, intensjon, informasjonssikkerhet, individualisme, intimitet, interaksjonskvalitet, innsats og intuisjon - minner oss om at heller ikke teknologien er verdinøytral. Som denne utgavens fagredaktør Lars Olsen påpeker i sin fagleder (s. 66): Jo mer teknologien etterligner komplekse menneskelige egenska
Gå til medietI vår samtid kan kontroverser sette en merkevare på kartet over natten, men frata den livets rett like raskt. Forbrukere aksepterer og forventer til og med kanskje at merkevarer tar standpunkt, men det må oppleves som moralsk riktig, av riktig målgruppe. Og det må passe inn i den identiteten man kjøper seg ved å være tilhenger av merkevaren. Ellers fører det fort til boikott, slik det gjorde for den amerikanske ølprodusenten Bud Light (s. 10).
I denne utgaven av Magma skriver Wien, Heimstad og Gaustad i artikkelen Kunstig intelligens i markedsføring: Barrierer du må forstå for å lykkes (s. 128) om hvordan kunstig intelligens kan brukes ansvarlig i markedsføring. De åtte I-ene - identitet, intensjon, informasjonssikkerhet, individualisme, intimitet, interaksjonskvalitet, innsats og intuisjon - minner oss om at heller ikke teknologien er verdinøytral. Som denne utgavens fagredaktør Lars Olsen påpeker i sin fagleder (s. 66): Jo mer teknologien etterligner komplekse menneskelige egenska


































































































