
gjesteskribent
Rundt juletreet. I juletreet. Høytiden bringer oss overraskede nær samfunnets opprinnelse - nær det fenomen at vi i det hele tatt har et samfunn. Ikke mange arter har utviklet noe som likner sosiale interaksjoner utover det rent banale. Vi finner samfunn blant noen insektgrupper, hovedsakelig veps, bier, maur og termitter. Og blant mennesker.
For at en samling individer som oppholder seg på samme sted skal kunne betraktes som noe mer enn akkurat det, krever tenkerne gjerne noe slik som at individene fordeler oppgaver mellom seg - noen holder vakt, noen jakter, noen klipper hår - og at ulike alderstrinn lever sammen, og kanskje til og med passer på hverandre.
Dronninger, arbeidere, larver og egg. Foreldre og barn. Bier, maur og mennesker - og litt til. En tilsynelatende trygg og praktisk tilværelse - men ikke en tilværelse som er lett å oppnå - individer må gi fra seg suverenitet, innordne seg, kanskje til og med ofre seg for fellesskapets beste - så vi får tro at seleksjonstrykket er høyt.
Fordelene man nyter, når man først har overvunnet problemene, bør være verdt innsatsen.
Leirbålet
Det er ingen mangel på ideer om hvordan og hvorfor slike ordninger har oppstått. Edward O. Wilson funderer i sin bok The Social Conquest of Earth (2012) over hvorfor ingen samfunn har oppstått i vann.
Han finner for så vi