Utdanning
07.06.2024
- Da vi ikke fikk lov å bruke PC, trodde jeg at jeg ville glemme alt som vi gjennomgikk i timene. Men det har jeg ikke gjort, sier June Skaaheim-Grøna.
I timene til Thor Steinar Grødal får ikke elevene bruke PC-er. Han underviser i historie og filosofi på Foss videregående skole i Oslo.
- Jeg opplever at elevene er mer skjerpet, og at jeg får bedre besvarelser når de ikke har PC-en oppe. Det er vanskelig for lærere å konkurrere med digitale verktøy om elevenes oppmerksomhet. Hvis det ikke er tillatt å bruke pc, er det lettere å få elevene til å følge med, sier Grødal.
For et halvt år siden presenterte det regjeringsoppnevnte Skjermbrukutvalget sin oppsummering av flere studier om bruk av digitale enheter i undervisning. Den viste at elever leser dårligere på skjerm og jobber mer alene på hver sin digitale enhet når de har tilgang til dem. Digitale enheter kan gjøre faget mer interessant, men kan samtidig ha negativ effekt på elevenes konsentrasjon og oppmerksomhet.
Uten PC i timen
Grødal mener det er mulig å trene elevene i å ikke ha digitale hjelpemidler tilgjengelig, selv om fler
Gå til mediet- Jeg opplever at elevene er mer skjerpet, og at jeg får bedre besvarelser når de ikke har PC-en oppe. Det er vanskelig for lærere å konkurrere med digitale verktøy om elevenes oppmerksomhet. Hvis det ikke er tillatt å bruke pc, er det lettere å få elevene til å følge med, sier Grødal.
For et halvt år siden presenterte det regjeringsoppnevnte Skjermbrukutvalget sin oppsummering av flere studier om bruk av digitale enheter i undervisning. Den viste at elever leser dårligere på skjerm og jobber mer alene på hver sin digitale enhet når de har tilgang til dem. Digitale enheter kan gjøre faget mer interessant, men kan samtidig ha negativ effekt på elevenes konsentrasjon og oppmerksomhet.
Uten PC i timen
Grødal mener det er mulig å trene elevene i å ikke ha digitale hjelpemidler tilgjengelig, selv om fler