Han snakker med Journalisten etter nyheten om at NRK Nyheter skal opphøre å eksistere som egen side på Facebook.
VG har ikke en egen VG Nyheter-side på Facebook, men har over en halv million følgere på hovedsiden «VG», og undersider som «VG+», «VG Sporten», «VG Meninger» og «VG Rampelys».
- Kan være viktig med tilstedeværelse
Mange følgere til tross, Steiro opplyser at VG henter under to prosent av totaltrafikken sin fra Facebook.
- Facebook er ingen sentral kanal for VG lenger, og heller ikke som debattarena. Vi kunne skrudd av i morgen, uten at det hadde betydd stort.
Men noen full utmelding er ikke på bordet, sier Steiro. NRK beholder også hovedsiden «NRK»på Facebook, og skal dele blant annet nyhetssaker der også.
- Vi har vært kritiske til Facebook over flere år, og det har vært viktig for oss å ikke gjøre oss avhengig av trafikk derfra. Skulle man kuttet helt ut måtte man i så fall hatt grundige diskusjoner. Det kan være viktig at tradisjonelle medier beholder en viss tilstedeværelse på sosiale medier mange nordmenn bruker, sier Steiro.
- Ikke VGs oppgave
- Hva tenker du det betyr for mulighetene til leserdiskusjon at mediene trapper ned på Facebook?
- Både NRK og VG tilbyr andre muligheter til å diskutere og mene rundt journalistikken vår. Det er fortsatt fullt mulig å ha diskusjoner på Facebook om man ønsker det, men det er ikke VGs oppgave å legge til rette for diskusjon på Facebook, sier VG-sjefen, og legger til:
- Det er bra med offentlig debatt i Norge, og det mener jeg både NRK og VG legger til rette for. På våre egne plattformer. Jeg tror ikke det begrenser det offentlige ordskiftet i Norge at vi publiserer mindre på Facebook. Folk kan selv dele og diskutere saker.
Redaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK Nyheter har sagt til Morgenbladet at NRK jobber med andre løsninger for interaksjon og dialog.
- Enkelte saker egner seg ikke
Journalisten har også spurt sjefredaktør Trine Eilertsen i Aftenposten om deres tanker i kjølvannet av NRK Nyheter-grepet, og om avisa selv har endret i antall saker de deler.
- Vi rydder jevnlig i kontoene og strammer inn antall kanaler. Men den viktigste læringen de siste årene er at enkelte typer saker ikke egner seg for debatt på Facebook, skriver Eilertsen i en sms.
- Vi diskuterer oftere om en sak egner seg for kommentarfelt, og begrenser det når vi ikke kan følge opp skikkelig, eller når debatten ikke gir noe.
Image-text:
Under to prosent av VGs nettrafikk stammer fra Facebook, sier ansvarlig redaktør Gard Steiro.
Foto: Gorm Kallestad / NTB


































































































