Vi fikk en prøvetur med det eneste eksemplaret som så langt finnes i Norge. Den er allerede solgt, og forhandleren forteller at det jobbes med flere kunder som har vist interesse for den lysegrønne giganten fra Lauingen i Tyskland.
Deutz-Fahr 8280 TTV er traktoren for brukere med behov for litt ekstra. Enten det er i landbruket eller innen anleggs- og entreprenørmarkedet, så vil traktorer i denne størrelsen være egnet for de tyngste takene. Det ble solgt 115 traktorer over 250 hestekrefter i Norge i 2021, og klassen ble dominert av John Deere med 41 traktorer, Massey Ferguson med 27, Fendt med 16 traktorer og Valtra med ti. Nå vil Deutz-Fahr sin importør og forhandlere ha sin del av kaka.
FørsteinntrykkNår du står på bakken ved siden av traktoren, virker den rett og slett gigantisk. Fem trinn for å komme opp i hytta og et veldimensjonert motorpanser ønsker deg velkommen. At det er italienske eiere som i dag står bak Deutz-Fahr, ser man raskt; traktoren har et utrolig flott og gjennomført design. Her har de virkelig lagt sjela si i arbeidet! På plass i setet blir du med en gang slått av utsikten. Du sitter høyt og ser godt ut i alle retninger. Også framover er sikten god. Selvsagt lar det seg ikke skjule at dette er en traktor i 300-hestekreftersklassen, men den oppfattes som veldig kompakt, når du først er på plass i setet.
FørermiljøFørermiljøet er svært viktig på traktorer i denne klassen. Kjøperne er kresne, og de tilbringer ofte mange og lange dager i førersetet. Deutz-Fahr skuffer ikke her. Den geniale fargekodinga av betjeningselementer som produsenten kom opp med på midten av 1990-tallet, er videreført, og når du leter mellom knapper og brytere for å betjene traktoren, kan du se etter en bestemt farge. Orange for framdrift, blå for ekstern hydraulikk, gul for kraftuttak og grønn for trepunkt. I denne traktorklassen finnes det sjelden bra eller dårlige løsninger. Det hele dreier seg om førerens preferanser. Noen liker at ulike funksjoner som hurtigstyring eller aktivering av framakselfjæring, finnes på betjeningsskjermen; andre foretrekker at det er en egen knapp man bruker for raskt å aktivere funksjonen. Det blir en smakssak. Støynivået i traktoren er behagelig lavt, også i top