Skolelederen
16.02.2022
Gjennom denne spalten har jeg fått mulighet til å reflektere over flere interessante temaer som kunne vært dagsaktuelle. Jeg har imidlertid valgt å reflektere over mitt eget lederskap.
Det er naturlig å innlede med at ledelse, for meg, handler om å være i en kontinuerlig læring- og utviklingsprosess, og at jeg fortsatt er i «lære».
Selve fundamentet for mitt lederskap er basert på erfaring gjennom et langt yrkesliv og utdanning innen ledelse. Gjennom nærmere 30 år i skoleverket hatt jeg hatt mange ulike roller og oppgaver på ulike nivåer i organisasjonen, fra barneskole, ungdomsskole og videregående og til voksenopplæring/fagskole. Igjennom disse årene har jeg vært i ulike roller, fra kontaktlærer, hovedlærer, seksjonsleder, prosjektleder, inspektør og arbeidsplasstillitsvalgt. Dette har bidratt til at jeg kjenner skoleorganisasjonen fra flere synsvinkler, og det har nok i stor grad formet meg til den lederen jeg er i dag. De siste 17 årene har jeg vært rektor.
Å BYGGE DET GODE LAGET
Det viktigste for mitt lederskap er å bygge en organisasjon basert på tillit og psykologisk trygghet, der alle kjenner seg behøvd og verdsatt, der mennesker kan utvikle sine evner alene og sammen med andre, slik at vi sammen når målsettingene og skaper de resultatene vi ønsker. Selve kjernen i mitt lederskap er basert på et felles og uttalt verdigrunnlag, et felles elev- og læringssyn, der elevens læring og utvikling står i sentrum. En skole der alle elever lærer og trives, der alle elever opplever å være inkludert av fellesskapet, en skole der «alle elever er våre elever»! For meg handler det om å bygge «det gode laget», bygge det store «Vi`et». Mitt fremste mantra er og har allt
Gå til medietSelve fundamentet for mitt lederskap er basert på erfaring gjennom et langt yrkesliv og utdanning innen ledelse. Gjennom nærmere 30 år i skoleverket hatt jeg hatt mange ulike roller og oppgaver på ulike nivåer i organisasjonen, fra barneskole, ungdomsskole og videregående og til voksenopplæring/fagskole. Igjennom disse årene har jeg vært i ulike roller, fra kontaktlærer, hovedlærer, seksjonsleder, prosjektleder, inspektør og arbeidsplasstillitsvalgt. Dette har bidratt til at jeg kjenner skoleorganisasjonen fra flere synsvinkler, og det har nok i stor grad formet meg til den lederen jeg er i dag. De siste 17 årene har jeg vært rektor.
Å BYGGE DET GODE LAGET
Det viktigste for mitt lederskap er å bygge en organisasjon basert på tillit og psykologisk trygghet, der alle kjenner seg behøvd og verdsatt, der mennesker kan utvikle sine evner alene og sammen med andre, slik at vi sammen når målsettingene og skaper de resultatene vi ønsker. Selve kjernen i mitt lederskap er basert på et felles og uttalt verdigrunnlag, et felles elev- og læringssyn, der elevens læring og utvikling står i sentrum. En skole der alle elever lærer og trives, der alle elever opplever å være inkludert av fellesskapet, en skole der «alle elever er våre elever»! For meg handler det om å bygge «det gode laget», bygge det store «Vi`et». Mitt fremste mantra er og har allt


































































































