Våre Veger
26.10.2016
I Aftenposten 28. juli beskriver Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier hvordan selskapet skal spare 15 prosent på de åtte vegprosjektene som regjeringen har overført fra Statens vegvesen til Nye Veier og som Statens vegvesen har kostnadsberegnet til 148 milliarder kroner.
I et innlegg 10. august legger Hovland vekt på at vegene skal bygges:
• Raskere og mer kostnadseffektivt. • Lengre og mer sammenhengende strekninger. • Med økt standardisering av løsninger.
• Med en restriktiv holdning til omlegging av lokalveger.
Likevel fremgår det at det er ved en reduksjon i motorvegstandarden de store besparelsene skal komme. I tillegg til redusert vegbredde og frisikt og enklere belysning (som ikke skal gå utover trafikksikkerheten) skal dette skje gjennom:
• Redusert tykkelse på asfaltlagene. • Å la terrenget ta seg av dreneringen. • Enklere frostsikring.
• Økt innovasjon og effektivitet ved
Gå til medietI et innlegg 10. august legger Hovland vekt på at vegene skal bygges:
• Raskere og mer kostnadseffektivt. • Lengre og mer sammenhengende strekninger. • Med økt standardisering av løsninger.
• Med en restriktiv holdning til omlegging av lokalveger.
Likevel fremgår det at det er ved en reduksjon i motorvegstandarden de store besparelsene skal komme. I tillegg til redusert vegbredde og frisikt og enklere belysning (som ikke skal gå utover trafikksikkerheten) skal dette skje gjennom:
• Redusert tykkelse på asfaltlagene. • Å la terrenget ta seg av dreneringen. • Enklere frostsikring.
• Økt innovasjon og effektivitet ved