Våre Veger
26.10.2016
Regjeringens forslag til statsbudsjett viser at veisatsingen fortsatt prioriteres høyt, og budsjettforslaget tar oss sakte i riktig retning. Men det viktige fylkesveinettet kan bli en taper, og veiene forfordeles i forhold til jernbane.
Veibudsjettets andel av totalbudsjettet øker noe. I det fremlagte forslaget for 2017 utgjør veiandelen 2,6 prosent mot 2,2 i 2014, inklusive etableringen av selskapet Nye veier AS. Men korrigert for prisstigningen fra 2016-2017, er økningen i veibudsjettet forsvinnende liten.
- Alt i alt går det i riktig retning, men flere områder må prioriteres sterkere. Blant annet satsing på veivedlikehold og utbedring av fylkesveinettet, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. Og fortsatt er investeringsnivået for lavt i forhold til hva regjeringen har lovet i NTP.
Midtrekkverk og breddeutvidelser
Han mener at det er gode muligheter for en merkbar forbedring av det norske veinettet 2017 - forutsatt at ikke forslaget svekkes i de endelige budsjettforhandlingene.
Gå til mediet- Alt i alt går det i riktig retning, men flere områder må prioriteres sterkere. Blant annet satsing på veivedlikehold og utbedring av fylkesveinettet, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. Og fortsatt er investeringsnivået for lavt i forhold til hva regjeringen har lovet i NTP.
Midtrekkverk og breddeutvidelser
Han mener at det er gode muligheter for en merkbar forbedring av det norske veinettet 2017 - forutsatt at ikke forslaget svekkes i de endelige budsjettforhandlingene.