Politiske prosesser, ikke rådville foreldre
For det første hevder de Klerk at debatten har dreid seg om meningsforskjeller mellom en forsker og rådville foreldre. Mine innlegg har imidlertid ikke rettet seg direkte mot foreldrene, men mot politiske prosesser som endrer den norske fellesskolen til konkurranseskolen.
Videre om saklige definisjonsspørsmål som er utviklet i forskningsfeltet, blant annet av Jøsendalutvalget og forsker Jørgen Smedsrud, og påstander jeg ikke finner statistisk sannhetsgestalt for, som at en tredjedel av dem som dropper ut av videregående skole er elever i gruppen av særlig evnerike barn.
Mangfold står sterkt i norsk skole
For det andre insinuerer de Klerk at jeg mangler læringsperspektivet og praksiserfaring med elever i undervisningssituasjoner. Her kan jeg forsikre om at mine argumenter ikke bygger utelukkende på akademiske kunnskaper. I tillegg til utdanning, blant annet fra pedagogikk grunnfag til doktorgradsnivå, har jeg 1