15 år etter reformen er det stadig vekk støy rundt Nav. Verken negativ medieomtale av enkeltsaker eller systemkritikk har noensinne vært mangelvare.
{f1}
Mastodont
En grunn til det er naturligvis at velferdsforvaltningen har avgjørende betydning for folks liv. Etter sammenslåingen av A-etat, trygdekontoret og sosialtjenesten forvalter Nav en tredel av statsbudsjettet gjennom ordninger som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, sjukepenger, pensjon, uføretrygd, barnetrygd og kontantstøtte. Samlet utgjorde disse ytelsene 528 milliarder i 2020. Og som organisasjon ruver Nav med om lag 19.000 medarbeidere. Brorparten, cirka 14.000, er ansatt i staten, Arbeids- og velferdsetaten. Rundt 5000 jobber på 456 Nav-kontorer i kommuner og bydeler.
Fagbladet har spurt hvordan arbeidssituasjonen og systemet oppleves fra tillitsvalgte og Nav-ansattes synvinkel? Først ut er Stine Westrum, som har bakgrunn som sosialarbeider. Hun har jobbet i Oslo kommune siden 1998, og i kommunal ruspoliklinikk siden 2006. Hun er også mangeårig tillitsvalgt i Fagforbundet, blant annet som koordinerende hovedtillitsvalgt i Nav. I dag leder hun Fagforbundet helse, sosial og velferd, Oslo, og er dermed fagforeningsleder for 15 hovedtillitsvalgte ved Navs kommunale kontorer i byen.
{s1}
Ikke ett kontor
Hun mener Navs problemer dreier seg om mange ting. For det første har det ikke gått smertefritt å slå sammen svære enheter med forskjellig kultur og fagkunnskap om helt ulike ting.
- Det er vel bare politikerne som tror det er bare en dør inn, sier Westrum med en latter.
Hun understreker at en positiv effekt av reformen er at man møter folk som snakker sammen på tvers av forvaltningsnivå, og som har dokumentasjonen som trengs. Det kan forhåpentlig gi kortere behandlingstid.
- Men det skulle raskt bli ett kontor og det har ikke skjedd.
Intensjonen om felles og mer effektiv velferdsforvaltning har nok vært lettere å oppnå på små Nav-kontorer med få folk, tror Westrum.
- På Nav Gamle Oslo med 200 ansatte på Tøyen Torg vet man ikke hvem noen er. Da får du ikke samme effekt som på mindre steder.
{u1}
Klassedelt
Nav i Oslo har fortsatt to-leder-struktur og er preget av stor variasjon i størrelse og organisering ved bydelskontorene. På noen kontorer er de kommunale tjenestene veldig integrert med de statlige ytelsene, på andre kontorer helt adskilt. Ulikhetene gjenspeiler en klassedelt storby med komplekse utfordringer og store sosiale forskjeller. Det er ganske annerledes å jobbe på Nav Ullern enn Nav Sagene.
- I hele den østlige delen er Nav-kontorene preget av en annen sammensetning og tjenester enn i vestlige bydeler, sier Westrum, som tror vestkantkontorene der tjenestemottakere er færre likner mer på kontorer rundt i landet.
- Der har man muligheten til å se mer helhetlig på ting fordi andelen folk som får hjelp, er så mye lavere.
Digitalt skjemavelde
Utviklingen i Nav har generelt vært preget av kraftig digitalisering av tjenestene. Det er gunstig å kunne logge inn på nett og fylle inn