Over 100 000 nordmenn har i dag alvorlige privatøkonomiske problemer. Antallet som står i fare for å bli personlig ruinert vil øke kraftig som følge av rekordhøy ledighet og ventede renteøkninger.
Magne S. Otterdal
Nå har finansnæringen og myndighetene startet en offensiv for å hindre at flere havner i alvorlig pengeknipe. NAV-sjef Hans Christian Holte og Finans Norge-sjef Idar Kreutzer at samarbeidet skal gjøre veien kortere for å få råd og hjelp for de som sliter økonomisk. Nylig var rundt 1 000 finansrådgivere i banker og NAV-kontorer deltakere på et webinar ledet av Gry Nergård i Finans Norge, der rådgiverkorpset ble utfordret med følgende spørsmål:
FØLER SKAM
Over 6 000 autoriserte rådgivere i bankene og 400 rådgivere på NAV-kontorene står i førstelinjen og møter alle de som til slutt ikke har noe annet valg enn å søke hjelp.
For mange kan situasjonen virke håpløs, og de gjør alt for å håndtere det alene
Hans Kristian Holte og Idar Kreutzer
Holte og Kreutzer konstaterer at mange gjennom koronapandemien har fått et ufrivillig nært forhold til både NAV og banken.
- For mange kan situasjonen virke håpløs, og de gjør alt for å håndtere det alene. Noen knytter også skam til betalingsvansker. Det kan gjøre situasjonen enda tøffere, skriver Holte og Kreutzer.
FOREBYGGING VIKTIGST
Forebygging er stikkordet for den felles offensiven som nå har startet. Ifølge Holte og Kreutzer er hjelpemidlene mange for å møte de som har trøbbel med å få endene til å møtes, men det forutsetter at man tar tak i problemene i tide.
- Det er bedre og billigere å forebygge økonomiske problemer enn å reparere, skriver Holte og Kreutzer i sin felleskronikk.
Ifølge de to har NAV og bankene til sammen de viktigste virkemidlene forbrukerne trenger for å håndtere sin pri