
Ofte handler kritikken om at resultatene av analysene går på tvers av politiske mål, for eksempel om redusert biltrafikk eller kutt i klimagasser. Stemmer dette?
Bare så det er sagt: Sett fra en økonoms synspunkt er det ikke et kriterium at analysene nødvendigvis må stemme overens med politiske mål.
Samfunnsøkonomiske analyser skal vise virkninger på innbyggernes velferd, beregnet nedenfra og opp, basert på kunnskap om valgene vi gjør og ønskene og behovene vi har (preferanser).
Men dersom resultatene strider mot veletablerte oppfatninger, bør dette stimulere til faglig nysgjerrighet om årsakene til avviket. Skyldes det en faktisk målkonflikt, svakheter i metodene, eller begge deler?
Spørsmålet i tittelen kan framstå tabloid og ensidig. Samfunnsøkonomiske analyser blir kritisert fra mange hold, også fra de som vil ha lavere avgifter eller høyere investeringer i vei, jernbane eller begge deler.
I denne kronikken vil jeg likevel fokusere på forholdet mellom samfunnsøkonomi og biltrafikk i byområder, ettersom