Valtra har i år vært traktorprodusent i 70 år. Da de finske traktorene slo igjennom her hjemme fra midten av 1970- og begynnelsen av 1980-tallet, var oppskrifta enkel. Store hjul, helt slett underside og motorer som startet nær sagt uansett temperaturforhold, gjorde traktorene til en favoritt blant bønder som hadde mye kjøring i skogen. Mange husker traktorer som Valmet 602 og 702, og ikke minst den smått legendariske Valmet 903. Når den nordiske traktoren ble et faktum midt på 1980-tallet, etter en sammenslåing med svenske Volvo BM, var fortsatt egenskaper den hadde i skog og kulde vektlagt.
FørsteinntrykketTraktoren vi fikk prøvekjøre denne gangen, var en modell i den helt nye Valtra G-serien, G125EH. Traktoren hadde utstyrsgrad HiTech, som betyr powershift-transmisjon med seks powershift-trinn i fire grupper, mekaniske spoleventiler og et medium spesifisert armlene.
Det første som slo oss, var at traktoren virket mindre enn det den faktisk er. Akselavstanden er på 2 550 millimeter, men den ser mye kortere og mer kompakt ut. Traktoren som vi lånte, hadde en nydelig, grønn olivenfarge. Det har vært ett av Valtras salgsargumenter i årevis, at du kan velge farge selv. Ifølge salgssjefen for Valtra hos Eikmaskin, Tor Jon Garberg, velger om lag halvparten av kundene en annen farge enn rød.
FørermiljøetPå plass i hytta var det neste som slo oss, at Valtraen med dette utstyrsnivået virker veldig intuitiv og enkel å sette seg inn i. Brytere, knapper og betjeningselementer er godt og klart merket. Det eneste vi trengte instruksjonsheftet til, var å koble redskaper på frontlasteren med den hydrauliske redskapslåsen. Instruksjonsboka var veldig detaljert og grundig i sin forklaring.
Vår lånetraktor hadde tre dobbeltvirkende, mekanisk betjente spoleventiler. Velger man utstyrsgrad Versu, med Smarttouch-armlene, er ventilene elektronisk betjente. Dette er vel en smakssak og ikke minst et prisspørsmål. Vi synes mekaniske ventiler fungerer helt fint, så lenge spakene er godt plassert og enkle å betjene, og det er de på Valtra sin G-serie.
Den elektroniske hydraulikken, Auto-control, fungerer fint. Den er også enkel og intuitiv å s


































































































