HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
19.06.2020
Luftfarten er rystet i grunnvollene som følge av covid-19 pandemien. Både SAS og Norwegian har permittert de fleste av sine ansatte, i begynnelsen av april permitterte SAS rundt 11.000 medarbeidere og Norwegian 7600, for Norwegians del var det 90% av samtlige ansatte. I de siste månedene er det stort sett Widerøe som har bundet Norge sammen.
British Airways varsler oppsigelse av 12.000 ansatte og Ryanair 3000, som et minimum for å overleve de neste 12 månedene. Boeing har indikert oppsigelse av rundt 16.000 og Airbus over 10.000. Hos flymotorprodusentene Rolls-Royce og General Electric er det snakk om å si opp tilsammen 20.000 medarbeidere. Det vil helt sikkert ta flere år før etterspørselen etter flyreiser er tilbake på nivået som var før covid-19. Av verdens rundt 800 kommersielle flyselskaper, risikerer ca. 400 å ikke overleve denne krisen. Flyselskapenes totale gjeld anslås å øke til $550 milliarder (NOK 5428 milliarder) innen utgangen av 2020, $120 milliarder (NOK 1184 milliarder) høyere enn ved starten av året.
Flyselskapenes passasjerinntekter kommer til å falle med $314 milliarder (NOK 3292 milliarder) i 2020, en nedgang på 55% sammenlignet med 2019, ifølge en analyse fra
International Air Transport Association (IATA). Etterspørselen etter flyreiser (innenlands og internasjonalt) forventes å bli redusert med 48% sammenlignet med 2019.
- Flyselskapene kan komme til å brenne av $61 milliarder (NOK 640 milliarder) i kontantreserver bare i 2.kvartal. Det vil sette 25 millione
Gå til medietFlyselskapenes passasjerinntekter kommer til å falle med $314 milliarder (NOK 3292 milliarder) i 2020, en nedgang på 55% sammenlignet med 2019, ifølge en analyse fra
International Air Transport Association (IATA). Etterspørselen etter flyreiser (innenlands og internasjonalt) forventes å bli redusert med 48% sammenlignet med 2019.
- Flyselskapene kan komme til å brenne av $61 milliarder (NOK 640 milliarder) i kontantreserver bare i 2.kvartal. Det vil sette 25 millione