Skolelederen
25.02.2020
Å skrive mye er en god måte å ivareta begrepet dybdelæring", slik vi ser det. Å skrive dreier seg ikke bare om å presentere fakta, men enda mer om å vise sin refleksjon omkring de faktaopplysningene man har. Ved Porsgrunn videregående skole har de opprettet et skrivesenter.
Ideen til Skrivesenteret vårt bygger på et USA-Norge-samarbeid et godt stykke tilbake i tid. På hjemmesiden til Minnetonkas Writing Centre kan man lese at de vektlegger den samme spørrende og dialogiske filosofien som vi ønsker å ha hos oss: «We will work [... ] with you on any writing project, at any stage of development, by asking questions, suggesting strategies and helping you clarify your ideas. We work with students on any assignment from any class." (Minnetonka High School, 2018). Samarbeidet mellom Minnetonka og Porsgrunn videregående skole videreutvikles kontinuerlig. Vi tok med oss våre skriveveiledere til USA høsten 2018 for å høste erfaringer, se hvordan skrivecoachene i USA jobbet i praksis, og utveksle erfaringer begge veier. De norske og de amerikanske elevene ved de to skrivesenterne opplevde at de hadde mye å lære av hverandre.
I tillegg til samarbeidet med og inspirasjonen fra USA, bygger vår tenkning på anerkjent læringsforskning generelt. Skriving settes inn i et kognitivt og et sosiokulturelt perspektiv på hva læring er, og på hva som kjennetegner god opplæring. Det kognitive og det sosiokulturelle perspektivet henger tett sammen, og får fram læringens sammensatthet: på den ene siden de individuelle prosessene som foregår hos eleven når han/hun lærer, og på den andre siden det sosiale samspillet som må til for at læringen skal bli nettopp dybdelæring.
Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole har derfor følgende målsettinger:
1. Bidra til å øke elevenes medborgerskap gjennom økt tekstkompetanse . Bidra til å øke elevenes akademiske skrivekompetanse 3. Bidra til nyttige verktøy for å utvikle egen skriving 4. Bidra til økt kunnskap blant elever og lærere om viktigheten av skriving i alle fag 5. Bidra til økt bevissthet over hvor mye læring som skjer når elev hjelper elev 6. Bidra til bedring av eksamensresultatene på tvers av fag I den videregående skolen er det et krav at alle elever må kunne uttrykke seg skriftlig gjennom ulike teksttyper av ulikt omfang. Elevene skal kunne formidle fagstoff og teorier, drøfte problemstillinger og vurdere løsninger gjennom både muntlig og skriftlig tekstproduksjon (Udir. 2017). Elevene skal også kunn
Gå til medietI tillegg til samarbeidet med og inspirasjonen fra USA, bygger vår tenkning på anerkjent læringsforskning generelt. Skriving settes inn i et kognitivt og et sosiokulturelt perspektiv på hva læring er, og på hva som kjennetegner god opplæring. Det kognitive og det sosiokulturelle perspektivet henger tett sammen, og får fram læringens sammensatthet: på den ene siden de individuelle prosessene som foregår hos eleven når han/hun lærer, og på den andre siden det sosiale samspillet som må til for at læringen skal bli nettopp dybdelæring.
Skrivesenteret ved Porsgrunn videregående skole har derfor følgende målsettinger:
1. Bidra til å øke elevenes medborgerskap gjennom økt tekstkompetanse . Bidra til å øke elevenes akademiske skrivekompetanse 3. Bidra til nyttige verktøy for å utvikle egen skriving 4. Bidra til økt kunnskap blant elever og lærere om viktigheten av skriving i alle fag 5. Bidra til økt bevissthet over hvor mye læring som skjer når elev hjelper elev 6. Bidra til bedring av eksamensresultatene på tvers av fag I den videregående skolen er det et krav at alle elever må kunne uttrykke seg skriftlig gjennom ulike teksttyper av ulikt omfang. Elevene skal kunne formidle fagstoff og teorier, drøfte problemstillinger og vurdere løsninger gjennom både muntlig og skriftlig tekstproduksjon (Udir. 2017). Elevene skal også kunn