Magma
12.06.2019
BLANT TALLORIENTERTE økonomer så man på markedsføring som et «pratefag» da jeg gikk på NHH. Jeg fikk raskt en annen oppfatning da jeg fikk jobb i Lilleborg.
Markedsføring var det sentrale, så sentralt at den viktigste funksjonen i bedriften var «produktsjefen». Orkla er fremdeles kjent for å være dyktige når det gjelder markedsføring. Prinsippene er de samme, markedsføringen er det sentrale.
Jeg fikk ansvaret for en portefølje med produkter. Produktene var navet, og alle andre aktiviteter ble knyttet til det. På mange måter var det å ha produktansvaret sammenlignbart med «å være en liten bedrift». Salg, markedsføring, produksjon og økonomiske resultater ble samlet i en tankegang rundt selve produktet. Koordinering var avgjørende. De
Gå til medietJeg fikk ansvaret for en portefølje med produkter. Produktene var navet, og alle andre aktiviteter ble knyttet til det. På mange måter var det å ha produktansvaret sammenlignbart med «å være en liten bedrift». Salg, markedsføring, produksjon og økonomiske resultater ble samlet i en tankegang rundt selve produktet. Koordinering var avgjørende. De