Samferdsel
18.01.2019
Den viktigste avgjørelsen som må fattes ved innføring av veiprising i Norge, er hvordan veiprisene løpende skal reguleres, mener TØI-direktør Gunnar Lindberg.
Hans råd er at en uavhengig organisasjon opprettes for å gjøre jobben - riktignok basert på politisk vedtatte grunnregler.
Les merVeiprising har endelig kommet opp i debatten om hvordan vi skal styre og finansiere veitrafikken i Norge. Datatilsynets nylige uttalelse om at personvernhensynet kan løses, har vært den utløsende kraften denne gangen.
Vi på TØI har fra lang tid tilbake pekt på det ineffektive i bompengefinansiering, fraværet av riktige priser for tungtransport og ikke minst problemet med fallende skatteinntekter fra drivstoffavgifter når flere kjøretøyer blir ikke-fossile.
Teknologien for veiprising finnes; den kan kjøpes på verdensmarkedet eller utvikles i Norge. Men det viktigste spørsmålet som det må finnes et godt svar på, snakker vi sjelden om, nemlig